در چند ماه گذشته، پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و علوم رایانه موجب شده تا ما این فناوری را در زمینههای مختلفی از علم، زندگی روزمره و بسیاری از ابزارهای حوزه فناوری مشاهده کنیم؛ چت بات بینگ یکی از گزینههای پیش رو است که با مرورگر مایکروسافت ادغام شده و در طرفی دیگر، با یکی از حاشیه سازها و يكي از قدرتمندترین چت باتهای فعلی یعنی “Chat GPT” روبرو میشویم که برای سرگرم کردن کاربران، جمع آوری اطلاعات از منابع خبری، ارائه پیشنهادات، نوشتن داستان و حتی ساخت بازی کاربردی است و به نظر میرسد که تا چند سال آینده، هوش مصنوعی تاثیر گستردهای بر زندگی ما خواهد گذاشت.
اگر سابقه تعامل با این هوش مصنوعی را داشته باشید، حتما آگاه هستید که بخش قابل توجهی از تعامل این ابزار با انسان، از طریق محتوای متنی میسر میشود و کاربر با وارد کردن دستورات خود، پاسخهایی را دریافت میکند؛ چنین موضوعی برای بازیها نیز صدق میکند و چت باتها بازیهایی را در سبک نقش آفرینی و به شکل متنی برای کاربر تولید میکنند که اگرچه ساده و بی آلایش است، اما در آینده میتواند به شکل بهبود یافته و با گرافیک در دسترس قرار بگیرد. در این مقاله از اهوراشاپ قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم، با ما همراه باشید.
به عنوان نمونه، رسانه توییچ که در حوزه بازیهای ویدیویی، محتوای آموزشی، طراحی و سایر موضوعات فعالیت میکند، میزبان کانال جدید و خاصی است که به شکل آنی، 24 ساعته و هفت روز در هفته، انیمیشنهای ساخته شده با هوش مصنوعی را نمایش میدهد؛ بدان معنا که هوش مصنوعی به شکل آنی در حال ساخت انیمیشن است.
برای خرید پکهای نرم افزار کلیک کنید.
شرکتهای بزرگ دنیا مانند: مایکروسافت و گوگل به دنبال بهره وری حداکثر از هوش مصنوعی هستند تا با گستردهتر کردن دامنه مهارتهای آن، کاربران بیشتری را سمت خود بکشند؛ به علاوه، مایکروسافت درحال توسعه اولین پردازنده اختصاصی خود برای هوش مصنوعی است تا از طریق آن میزان هزینههای هنگفت نگهداری و پاسخها را کاهش دهد.
تاثیر هوش مصنوعی بر عمومی سازی بازی های ویدیویی
یکی از بزرگترین تغییراتی که در سالهای گذشته در صنعت بازیهای ویدیویی تاثیر گذاشته، عمومی سازی بازیهای ویدیویی است. قبل از سال 2000، بسیاری از استودیوهای سازنده بازی با سختی و مشقت بازیهای خود را از طریق نرم افزارهای مختلف و انجین ها توسعه میدادند و برخی به توسعه انجینهای انحصاری خود روی میآوردند که تصمیم آنها به دلیل بکارگیری مکانیک خاص، گرافیک بهتر، گیم پلی جدید و سایر دلایل، عقلانی و درست است.
پس از گذشت این دهه و عرضه انجینهای بازی سازی قدرتمندی مانند: یونیتی، آنریل انجین و گیم میکر، فرایند توسعه بازی به شکل آسانتری پیشرفت کرد؛ بعضی از تولید کنندگان محتوا در برنامههایی مانند: یوتیوب که به عنوان یکی از مهمترین و شناخته شدهترین منابع آموزشی شناخته میشود، به ساخت ویدیوهای آموزشی برای نحوه کار انجین، محیط انجین، کد نویسی، گرافیک بازی، هوش مصنوعی و سایر بخشهای مهم بازی پرداختند که امروزه هر کدام از این بخشها به عنوان یک تخصص مجزا شناخته میشود و فعالیت در چنین حوزههایی تنها به یک نفر خلاصه نمیشود.
استیم، که به عنوان بزرگترین پلتفرم رایانه از او یاد میشود، با معرفی Steam greenlight و Steam Direct امکان عرضه بازیهای مستقل را برای توسعه دهندگان میسر کرد؛ به گونهای که توسعه دهندگان ابتدا تصاویر و اطلاعاتی از بازی خود را در استیم به اشتراک میگذاشتند، و در صورت مواجه شدن با استقبال کاربران، تاییدیه یا چراغ سبز توسعه بازی به آنها داده میشد و بازی ساخته شده آنها مجوز انتشار روی این پلتفرم را دریافت میکرد.
بنابر اطلاعات منتشر شده از دیتا بیس استیم، با بکارگیری قابلیت Green Light بازیهای عرضه شده از سال 2012 روی این پلتفرم، از رقم 301 بازی به رقم 12784 بازی تا سال 2022 رسیده و بدان معناست که در این یک دهه، تعداد بازیها بیش از 4200% افزایش یافته و درآمد بازیها نیز به شکل تقریبی بیشتر از 300% افزایش یافته است.
اگرچه، استیم قابلیت Green Light را از پلتفرم خود حذف کرد، اما Steam direct جای آنرا گرفته و توسعه دهندگان تایید شده استیم میتوانند برای انتشار هر بازی خود مبلغ 100 دلار را پرداخت کنند.
افزایش عرضه بازیها روی استیم، نشان دهنده افزایش روز افزون خلاقیت توسعه دهندگان، نیاز بازیکنان به تجربه کاربری جدید، نگرش طراحان به بازیها و بازار هدف است؛ چنین رویکردهایی موجب پیشرفت و تکامل صنعت بازیهای ویدیویی میشود و اگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد، نمیتوانیم با اطمینان ادعا کنیم که هوش مصنوعی میتواند این صنعت را نیز همانند سایر زمینه ها دچار تغییر کند؛ زیرا نگرش خود توسعه دهندگان موجب شد تا هوش مصنوعی به عنوان دوست یا رقیب بازیکنان در آثار ساخته شده آنها حضور داشته باشد و روز به روز با عرضه بازیهای بیشتر و پیشرفت حوزه هوش مصنوعی تقویت شود.
دستیارهای هوش مصنوعی
اگر در چند روز گذشته به کنفرانس 2023 گوگل نگاهی انداخته باشید، متوجه شدهاید که چت باتهایی مانند: بارد و ChatGPT به شکلی پیشرفت کردهاند که حوزههای مختلفی مانند: نویسندگی، طراحی و حتی برنامه نویسی را زیر بال و پر خود میگیرند و حتی به آنها در تولید محتوای جدید آموزش میدهند.
دستیارهای هوش مصنوعی در صنعت گیم میتوانند به شکل پویا و کاربردی ظاهر شوند و در بخشهایی که توسعه دهنده در آن اطلاعات کافی ندارد، و یا به ایجاد خلاقیت نیاز مبرمی دارد، مورد استفاده قرار گیرد. هوش مصنوعی همچنین میتواند برای افرادی مورد استفاده قرار بگیرد که در زمینه خودشان متخصص هستند، اما در درک مفاهیم جدید در حوزههای مختلف عاجز ماندهاند، به عنوان نمونه، نویسندهی خبرهای را تصور کنید که با چالش جدید در برنامه نویسی روبرو شده و یا برنامه نویسی که برای ساخت یک تصویر، از دستیار هوش مصنوعی کمک میگیرد.
اگرچه، چنین ویژگیهایی موجب میشود تا از عملکرد هوش مصنوعی در زمینههای مختلف بترسیم، اما این ابزار همچنان با مشکلات جدی و مختلفی مواجه است و نمیتوان به تمامی مهارتهای آن اطمینان کرد؛ ادغام اطلاعات و علم شخصی به همراه ایدهها و اطلاعات بیشتر این ابزار میتواند کمک شایانی در فرایند کار و موفقیت داشته باشد.
با وجود تمامی نکات مثبت، دو چالش بزرگی که حین استفاده و توسعه هوش مصنوعی با آن روبرو هستیم، تصویر عمومی و قانون است که هوش مصنوعی به هیچکدام اهمیت نمیدهد و نظرات خود را به شکل صریح و بی پرده بیان میکند.
بیشتر بخوانید: 15 مرورگر برتر اندروید که نباید از دست دهید
هوش مصنوعی میتواند تصاویر افراد مشهور جهان را از طریق پردازش تصویر آنها، جایگزین چهره شما کند و حتی به شکل بیادبانه، توهین و انتقاداتی را به شخصیتهای دینی وارد کند؛ چنین مواردی موجب میشوند تا به این موضوع فکر کنیم که آیا توسعه دهندگان هوش مصنوعی نظارتی بر رشد این ابزار دارند؟ یا ابراز نگرانی افراد مهمی مانند: ایلان ماسک و حتی جفری هینتون که از او به عنوان پدرخوانده هوش مصنوعی یاد میشود، میتواند در آینده موجب اتفاقات ناگوار شود و کنترل هوش مصنوعی را تا حدی سخت کند.
چگونه هوش مصنوعی می تواند بازی های ویدیویی را بیش از حد اشباع کند؟
در حالیکه هوش مصنوعی میتواند به افراد بیشتری از جامعه کمک کند، اما اشباع بازار بازیهای ویدیویی نیز نباید دور از چشم باقی بماند. در سالهای گذشته، بعضی از توسعه دهندگان از هوش مصنوعی برای تولید بازیهایی با کیفیت پایینتر و ارزانتر استفاده کردند که در برخی مواقع به کلاهبرداری خاتمه مییافت.
بازیهای Asset Flip که در زمره ShovelWare ها قرار میگیرند، نوعی درهم افزا هستند که در اکثر مواقع به دلیل تنوع محتوا و آیتمهای بازی مورد توجه قرا میگیرد و کیفیت در اولویت کار توسعه دهندگان چنین آثاری نیست؛ چنین مشکلی موجب شد تا در سال 2017، استیم بیش از 173 بازی Asset Flip را از پلتفرم خود حذف کند و به کار آنها خاتمه دهد.
دستیارهای هوش مصنوعی میتوانند بازیهایی را با چنین محتوایی تولید کنند که کیفیت پایینی دارند و تشخیص نوع سازنده آن برای بسیاری از کاربران غیر ممکن است. به علاوه، به لطف قابلیت پیش فروش بازیها، و پخش پیش نمایش زیبایی از بازی، بازیکنان در تله گرفتار میشوند و باید با پیگیری از استیم وارد روند بازگشت پول شوند.
مشکلات دیگر
یکی دیگر از مشکلات اصلی که در حوزه طراحی بازیهای ویدیویی همانند گرافیک مورد توجه قرار میگیرد، روند غیر قانونی تولید آثار توسط هوش مصنوعی است که توسط شرکتها پیگیری نمیشود؛ اگرچه، هنر هوش مصنوعی در تولید آثار مختلف هنری و همچنین تصاویر، در حال افزایش است، اما مردم تنها به عنوان سرگرمی به آن نگاه میکنند و جنبهای بیش از این ندارد.
بیشتر بخوانید: مقایسه آنتی ویروس ها در سال 2022
به علاوه، صنعت بازیهای ویدیویی، صنعتی آنلاین است که شبکهای عظیم را بین بازیکنان ایجاد میکند و نظرات و بازخوردهای آنها ممکن است به عدم خرید بازیهای مبتنی بر هوش مصنوعی منجر شود؛ زیرا، هوش مصنوعی در ابتدای فعالیت خود است و در حال حاضر، نمیتواند همانند انسان، پروژههای باکیفیتی را به دنیای گیم تحویل دهد.
صنعت بازی های ویدیویی نیازمند راهنمایی یکپارچه درباره هوش مصنوعی است
در حالیکه به شکل گسترده درباره هر دو جنبه مثبت و منفی هوش مصنوعی در طراحی بازیهای ویدیویی اشاره کردیم، لازم به یادآوری است که تمامی این مشکلات را باید به شکل جدی در نظر گرفت تا فرصتهای جدید مورد استقبال واقع شوند و جلوی مشکلات در آینده گرفته شود.
اگر ولو و سایر خرده فروشان بازیهای ویدیویی دیجیتال قصد دارند تا از تکرار مشکلات جلوگیری کنند، باید قوانین سخت گیرانه و معقولانهتری را برای توسعه دهندگان مستقل وضع کنند تا با مشکلات احتمالی در آینده روبرو نشوند.
به عنوان نمونه، ناشران میتوانند تعداد بازیهای عرضه شده هر استودیو را که نیاز به مجوز خاصی ندارد محدود کنند؛ این قوانین اگرچه با کاهش تعداد بازیهای عرضه شده در هر سال مرتبط می شود، اما اهمیت کیفیت در کنار کمیت را نشان میدهد.
امروزه، آثار مستقل بسیاری با محتوای نه چندان مناسب و غیر اخلاقی در پلتفرم استیم عرضه میشوند که بسیاری از کاربران نسبت به عرضه آنها حس رضایت ندارند و با نظرات خود درخواست حذف بازی و بازگشت هزینه را طلب میکنند.
همچنین، صنعت بازیهای ویدیویی نباید منتظر باشد تا دولت و سازمانهای غیر مرتبط نسبت به عدم بکارگیری هوش مصنوعی در این زمینه و یا بازخوردهای مثبت و منفی آن براز نگرانی و یا خوشحالی کنند و یا قوانین بخصوصی را تعیین کنند؛ مراجع و سازمانهای مهمی مانند: ESRB، که رده بندی بازیهای ویدیویی در کشورهای مکزیک، ایالات متحده و کانادا را تعیین میکند، میتواند قوانین سخت گیرانهای را برای ایجاد تجربهای سالم از بازیهای ویدیویی به ارمغان بیاورد.
برای خرید نرم افزار آنتی ویروس کلیک کنید.
بهترین زمان برای فکر کردن به درجه والاتری از ارائه خلاقیت هوش مصنوعی نسبت به انسان حالا است؛ زیرا اگر نسبت به محدود سازی قابلیت این ابزار در زمان حال فکر نکنیم، در آینده نه چندان دور با جامعه گستردهای از خانه نشینهای هنرمند روبرو میشویم که شغل خود را دو دستی به هوش مصنوعی تحویل دادهاند؛ زیرا نمیتوانند در کسری از ثانیه همانند هوش مصنوعی اثری آبکی ارائه دهند، بلکه میتوانند در بازه زمانی طولانیتر اثری به یادماندنی را تحویل دهند که سالها در ذهن مخاطب ثبت میشود.
آینده صنعت بازی های ویدیویی
همانطور که هوش مصنوعی در حوزههای مختلف مشغول به خودستایی است، بعید نیست که این ابزار در آینده نه چندان دور به صنعت گیم نیز وارد شود. اینکه هوش مصنوعی بتواند به جای دستیار، تبدیل به طراح اصلی شود و انسان تنها به بررسی و نظاره عملکرد آن بپردازد، به قانون گذاری بی ملاحظه و عدم توجه به آینده بستگی دارد.
در چند دهه گذشته، انسانها مسیر تعالی و پیشرفت صنعت گیم را با سختی و تلاش هموار کردند و آثاری را تولید کردند که تا چند دهه در ذهن مخاطب، منتقدین و توسعه دهندگان باقی میماند؛ بنابراین، نباید توسط ابزاری شکست بخوریم که خودمان آنرا توسعه دادهایم.
بیشتر بخوانید: ChatGPT چه مزایایی برای کودکان دارد؟
نظرات کاربران