سالانه، صدها عدد از بازی های ویدئویی معرفی و عرضه میشود و این تعداد به دلیل تقاضای بیشتر مخاطبان و درآمد قابل توجه شرکتها در حال افزایش است. این صنعت به لطف معرفی آثار انقلابی همچنان به رشد خود ادامه میدهد و همچنان نوآوریهای جدیدی نیز به آن اضافه میشود.
در چند سال گذشته، بعضی از شرکتهای سازنده بازی، روش خود را بر پایه ساخت اثری کوتاه گذاشتهاند تا بر وفق مراد بعضی از گیمرها باشد و از طولانی بودن بیش از حد بازیها خسته نشوند. اما آیا بازیهای ویدئویی واقعا درحال کوتاهتر شدن هستند؟
میانگین زمان گیم پلی بازی های ویدئویی
در حالیکه ممکن است این روش تحقیقاتی کاملا بی عیب نباشد، اما میتوانید طول گیم پلی 5 بازی برتر هر سال را که از سال 2008 تا 2023 و از وبسایت How Long to beat جمع آوری شده بررسی کنیم تا متوجه شویم که طی چند سال گذشته چه تغییرات و تحولی در زمینه کمیت بازیها ایجاد شده است.
برای خرید مجموعه بازی اکشن وارد صفحه لینک شده شوید.
برای بررسی پرفروش ترین بازی های هر سال، از منابع زیر استفاده کرده ایم:
2012-Venturebeat | 2012-Gamesradar | 2010-IGN | 2009-VG247 | 2008-GameSpot |
Forbes-2017 | Forbes-2016 | 2015-Venturebeat | 2014-Venturebeat | 2013-GameSpot |
Statista-2022 | 2021-Venturebeat | 2020-Venturebeat | 2019-Venturebeat | 2018-Venturebeat |
5 بازی برتر هر سال بر اساس منابع ذکر شده، سال عرضه، عنوان و طول بازی در فهرست بالا و زیر قرار گرفتهاند و شامل موارد زیر هستند:
میزان گیم پلی/ساعت | عنوان بازی | سال |
4 | Wii Play with Wii Remote | 2008 |
5.5 | Mario Kart Wii | 2008 |
10.5 | Wii Fit | 2008 |
11.5 | Super Smash Bros. Brawl | 2008 |
27.5 | Grand Theft Auto IV | 2008 |
6.5 | Call of Duty: Modern Warfare 2 | 2009 |
8 | Wii Sports Resort | 2009 |
9 | New Super Mario Bros. Wii | 2009 |
6 | Halo 3: ODST | 2009 |
35 | Pokémon Platinum | 2009 |
7 | Call of Duty: Black Ops | 2010 |
19.5 | Madden NFL 11 | 2010 |
8 | Halo: Reach | 2010 |
18 | Red Dead Redemption | 2010 |
28 | Wii Fit Plus | 2010 |
6 | Call of Duty: Modern Warfare 3 | 2011 |
15 | Just Dance 3 | 2011 |
34 | The Elder Scrolls V: Skyrim | 2011 |
6 | Battlefield 3 | 2011 |
29.5 | Madden NFL 12 | 2011 |
7 | Call of Duty: Black Ops II | 2012 |
40.5 | Madden NFL 13 | 2012 |
7.5 | Halo 4 | 2012 |
16.5 | Assassin’s Creed III | 2012 |
23 | Just Dance 4 | 2012 |
31.5 | Grand Theft Auto V | 2013 |
6 | Call of Duty: Ghosts | 2013 |
38.5 | Madden NFL 25 | 2013 |
6 | Battlefield 4 | 2013 |
23.5 | Assassin’s Creed IV: Black Flag | 2013 |
7 | Call of Duty: Advanced Warfare | 2014 |
35.5 | Madden NFL 15 | 2014 |
12 | Destiny | 2014 |
130 | Minecraft | 2014 |
5 | Super Smash Bros. for 3DS and Wii U | 2014 |
9 | Call of Duty: Black Ops III | 2015 |
39.5 | Madden NFL 16 | 2015 |
27 | Fallout 4 | 2015 |
14.5 | Star Wars: Battlefront | 2015 |
35.5 | NBA 2K16 | 2015 |
7 | Call of Duty: Infinite Warfare | 2016 |
6.5 | Battlefield 1 | 2016 |
24 | The Division | 2016 |
69.5 | NBA 2K17 | 2016 |
47.5 | Madden NFL 17 | 2016 |
7 | Call of Duty: WWII | 2017 |
75.5 | NBA 2K18 | 2017 |
12 | Destiny 2 | 2017 |
14.5 | Madden NFL 18 | 2017 |
50 | The Legend of Zelda: Breath of the Wild | 2017 |
50 | Red Dead Redemption 2 | 2018 |
10.5 | Call of Duty: Black Ops 4 | 2018 |
74 | NBA 2K19 | 2018 |
14 | Madden NFL 19 | 2018 |
24 | Super Smash Bros. Ultimate | 2018 |
6 | Call of Duty: Modern Warfare (2019) | 2019 |
93 | NBA 2K20 | 2019 |
51 | Madden NFL 20 | 2019 |
23 | Borderlands 3 | 2019 |
6 | Mortal Kombat 11 | 2019 |
5.5 | Call of Duty: Black Ops Cold War | 2020 |
98.5 | Animal Crossing: New Horizons | 2020 |
20 | Madden NFL 21 | 2020 |
60.5 | Assassin’s Creed: Valhalla | 2020 |
24 | The Last Of Us Part II | 2020 |
6 | Call of Duty: Vanguard | 2021 |
36 | Madden NFL 22 | 2021 |
26 | Pokémon: Brilliant Diamond and Shining Pearl | 2021 |
64 | Battlefield 2042 | 2021 |
7.5 | Marvel’s Spider-Man: Miles Morales | 2021 |
8 | Call of Duty: Modern Warfare 2 | 2022 |
57.5 | Elden Ring | 2022 |
25 | Madden NFL 23 | 2022 |
26 | God of War: Ragnarök | 2022 |
18.5 | LEGO Star Wars: The Skywalker Saga | 2022 |
آثاری که دوبار در این فهرست به آنها اشاره شد، جزو بازیهایی هستند که به مدت دو سال، در فهرست بازیهای پر فروش سال قرار گرفتهاند. همانطور که مشاهده کردید، اختلاف ساعتهای گیم پلی بین تمامی بازیهای عرضه شده در سالهای 2008 تا 2022، قابل توجه است.
در نهایت، میانگین ساعتهای گیم پلی بازی ها شامل دادههای زیر است:
- 2008_2010: 13.6 ساعت
- 2011_2015: 24.2 ساعت
- 2016_2020: 34.9 ساعت
- 2021_2022: 27.5 ساعت
ذکر کردن به این نکته حائز اهمیت است که تمامی دادههای جمع آوری شده از طول گیم پلی بازیها دقیق نیست و ممکن است بعضی از آنها غلط و عجیب باشد. به عنوان نمونه: بازیهایی مانند: ماینکرافت و Madden نیز در این فهرست حضور داشتند و ساعتهای گیم پلی نیز برای آنها در نظر گرفته شده بود؛ در حالیکه هیچکدام با بخش داستانی عرضه نشدند.
آیا مردم کوتاه تر شدن بازی ها را حس می کنند؟
با اینکه دادههای جمع آوری شده نشان میدهد که بازیهای ویدئویی به هیچ وجه کمیت را فراموش نکردهاند و ساعت گیم پلی بازیها در حال کاهش نیست، اما گیمرها و فعالان این حوزه ایده دیگری دارند.
در یکی از پستهایی که در سال 2011 و در جامعه Quora مطرح شد، یکی از اعضای گیمینگ از کاهش زمان گیم پلی بازیها و پیشنهاد او به تغییر رویکرد به افزایش زمان گیم پلی اشاره کرد. در این بین، بعضی از کاربران نیز به او پاسخ دادند که سن جامعه گیمرها در طول سالهای آینده افزایش مییابد و ممکن است در دهههای پیش رو، حوصلهای برای تجربه بازیهای طولانی نداشته باشند.
بیشتر بخوانید: معرفی بازی های انحصاری Playstation
یکی دیگر از پستهای منتشر شده در سال 2013 در ردیت نیز به همین موضوع پرداخت و توضیح داد که سبک بازی نیز تاثیر بسزایی روی ساعت گیم پلی خواهد داشت. علاوه بر این، یکی دیگر از اعضای ردیت از کوتاه بودن ساعت گیم پلی بازیهای مدرن شکایت کرد و یکی از اعضا به او پاسخ داد که توسعه دهندگان در ابتدای عرضه کنسول، با معماری آنها آشنا نیستند؛ از اینرو تصمیم میگیرند تا بازی کوتاهتری تولید کنند.
اما این روال در سالهای میانی و پایانی نسل تغییر می کند و توسعه دهندگان به ساخت بازیهای طولانیتری روی میآورند. اگرچه ممکن است این دلایل برای گیمرها منطقی به نظر برسد، اما چه چیزی میتوان درباره ناشران گفت؟
در سال 2020، وبسایت مشهور Wired که در زمینههای مختلفی مانند: فناوری، گیم، سینما و سیاست فعالیت میکند، به این مشکل اشاره کرد که بازی های ویدئویی در حال کوتاهتر شدن هستند و ممکن است همین روال برای سریالها و برنامههای تلویزیونی نیز تایید شود.
نویسنده این مقاله توضیح داد که ساختن بازی کوتاهتر میتواند به کیفیت بهتر بازی در گرافیک، داستان و همچنین بهنیه سازی تاثیر بسزایی داشته باشد. علاوه بر این و بر اساس دادههای جمع آوری شده از بخش اچیومنتهای سونی و مایکروسافت، ساخت بازی کوتاهتر موجب میشود تا تعداد افرادیکه بازیهای خریداری شده را تمام نمیکنند کاهش یابد.
با گذر از گذشته و رسیدن به سال جنجالی 2022 و به مقاله مورد توجه واشنگتون پست میرسیم که ادعا میکند بازیهایی مانند الدن رینگ و هورایزن گیم پلی طولانی و مجذوب کنندهای دارند و به قدری طولانی هستند که بسیاری از گیمرها یا بازی را به دلیل طولانی بودن کنار گذاشتهاند، یا سختی مراحل کار را دشوار کرده است.
بازی های ویدئویی در طول سال های گذشته کوتاه تر نشده اند.
با رجوع به دادههای جمع آوری شده از ردیت، Quora و همچنین مقالات منتشر شده در Wired و واشنگتن پست، میتوان گفت که بازیها در چند سال گذشته به کوتاهتر شدن گرایش ندارند و اکثر بازیهای پرفروش مانند: بازی GTA، الدن رینگ و حتی Reddead redemprion2 نیز گیم پلی طولانی دارند.
یکی از دلایلی که بر ساعتهای گیم پلی بازی تاثیر میگذارد، سبک بازی است. در ادامه به معرفی بازیهای نقش آفرینی از سال 2009 تا سال 2022 به همراه ساعتهای گیم پلی آنها پرداختهایم:
میزان گیم پلی/ساعت | نام | سال |
35 | Pokémon Platinum | 2009 |
34 | The Elder Scrolls V: Skyrim | 2011 |
12 | Destiny | 2014 |
27 | Fallout 4 | 2015 |
24 | The Division | 2016 |
12 | Destiny 2 | 2017 |
50 | The Legend of Zelda: Breath of the Wild | 2017 |
23 | Borderlands 3 | 2019 |
60.5 | Assassin’s Creed: Valhalla | 2019 |
26 | Pokémon: Brilliant Diamond and Shining Pearl | 2021 |
57.5 | Elden Ring | 2022 |
26 | God of War: Ragnarök | 2022 |
میانگین ساعتهای گیم پلی بازی های ویدئویی ذکر شده از سال 2009 تا 2016، 26.4 ساعت است. در حالیکه میانگین ساعتهای گیم پلی بازیهای نقش آفرینی عرضه شده از سال 2017 تا 2022، 36.4 ساعت است.
از اینرو، این اعداد نشان میدهند که ساعتهای گیم پلی بازیها در حال کاهش نیست و شاهد 10 ساعت پیشرفت نیز هستیم.
بیشتر بخوانید: سخت ترین اچیومنت ها در دنیای بازی های ویدیویی
در ادامه، به بررسی میانگین ساعتهای گیم پلی بازیهای تیراندازی میپردازیم.
6.5 | Call of Duty: Modern Warfare 2 | 2009 |
6 | Halo 3: ODST | 2009 |
7 | Call of Duty: Black Ops | 2010 |
8 | Halo: Reach | 2010 |
6 | Call of Duty: Modern Warfare 3 | 2011 |
6 | Battlefield 3 | 2011 |
7 | Call of Duty: Black Ops II | 2012 |
7.5 | Halo 4 | 2012 |
6 | Call of Duty: Ghosts | 2013 |
6 | Battlefield 4 | 2013 |
7 | Call of Duty: Advanced Warfare | 2014 |
12 | Destiny | 2014 |
9 | Call of Duty: Black Ops III | 2015 |
6 | Star Wars: Battlefront | 2015 |
7 | Call of Duty: Infinite Warfare | 2016 |
6.5 | Battlefield 1 | 2016 |
7 | Call of Duty: World War II | 2017 |
12 | Destiny 2 | 2017 |
10.5( حذف شده) | Call of Duty: Black Ops IV | 2018 |
6 | Call of Duty: Modern Warfare | 2019 |
23 | Borderlands 3 | 2019 |
5.5 | Call of Duty: Black Ops Cold War | 2020 |
6 | Call of Duty: Vanguard | 2021 |
64 | Battlefield 2042 | 2021 |
8 | Call of Duty: Modern Warfare 2 | 2022 |
اگرچه میانگین 12 بازی ذکر شده در این فهرست، 7.1 ساعت است، اما آثاری مانند: بتلفیلد 2042 و نسخه چهارم بلک آپس هیچ محتوای داستانی ندارند و اگر این دو بازی را نیز به فهرست میانگین خود اضافه کنیم، مجموعه میانگین به 13.1 ساعت میرسد.
بر اساس تجربه و علایق شما، کوتاه بودن و طولانی بودن بازی ممکن است روی تجربه گیمینگ شما تاثیر بگذارد. به عنوان نمونه، بازیهای طولانی و زمان بر بودن اتمام بازی ممکن است شما را از هسته داستان دور کند. در سمتی دیگر، بازیهای کوتاه تر نیز نقاط قوت و ضعف خود را دارند و به سلیقه گیمر مرتبط هستند.
کیفیت در دنیای بازی های ویدئویی از اهمیت بالایی برخوردار است
بدون در نظر گرفتن طول گیم پلی یک بازی، باید اعتراف کنیم که کیفیت بازی های ویدئویی بیشتر از ساعتهای گیم پلی اهمیت دارد. بعضی از بازیهایی که تنها 6 ساعت گیم پلی دارند، تقریبا بدون هیچ مشکل و باگی در دسترس گیمرها قرار میگیرند. اما در سمت دیگر داستان، بازیهایی نیز با گیم پلی بیشتر و حتی کیفیت بالاتر منتشر میشوند که با باگهایی همراه هستند و در آپدیتهای آتی حل خواهند شد. کارنامه استودیو یا شرکت بازی سازی از اهمیت بالایی برای گیمرها برخوردار است و بهینه سازی و پالیش کردن بازیها نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
برای خرید آتاری دستی کلیک کنید.
یکی از روشهای کاربردی برای سنجش میزان گیم پلی بازی های ویدئویی، شمردن ساعتها حین تجربه بازی است. به عنوان نمونه، ممکن است تجربه یک بازی برای شما به حدی لذتبخش و مهیج باشد که زمان را فراموش کنید و حین اتمام بازی تصور کنید که بازی کوتاه بود.
علاوه بر این، بازیهای جهان باز و نقش آفرینی نیز بخش قابل توجهی از زمان شما را حین رفت و آمد در مناطق نقشه و تکمیل ماموریت به خود اختصاص میدهند و ممکن است اینگونه به نظر برسد که بازی طولانی و خسته کننده است و هر چقدر که برای بازی وقت میگذارید، به نقطه پایان نزدیک نمیشوید. به یاد داشته باشید که خرید و تجربه بازی نیازمند تحقیق و جمع آوری اطلاعات است و المانهایی مانند: ساعتهای گیمپلی بازی، کیفیت، داستان خود گیمپلی نیز باید در اولویت شما قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید: بررسی قابلیت FPS Boost کنسول های ایکس باکس
نظرات کاربران