بازی های مستقل چگونه تحت تاثیر سرویس های اشتراک قرار می گیرند؟ با وجود خلاقیتهای قابل ستایش و همچنین نوآوریهای جدید، همانند بازیهای تریپل A مورد توجه قرار نمیگیرند و بودجه در نظر گرفته شده در کنار تعداد بازیکنان چنین آثاری طبیعتا کمتر است. در این بین، اخیرا با موضوعی با نام سرویسهای اشتراک مواجه هستیم که در حوزههای مختلفی از سرگرمی مانند: فیلم، موسیقی و همچنین بازی مورد استفاده قرار میگیرند و آثار استودیوهای مستقل نیز در چنین سرویسهایی حضور دارند.
موضوع اصلی این مقاله از اهوراشاپ درباره بررسی فروش و سود بازیهای مستقل جدا از سرویسهای اشتراک بازی و برعکس آن است. در کنار این موضوع به نتایج چنین تصمیماتی نیز خواهیم پرداخت که روی فروش و بازیکنان نیز تاثیر خواهد گذاشت.
تعریف بازی های مستقل
بازیهای مستقل توسط گروه کوچک و حتی یک نفر ساخته شدهاند که به آن تیم مستقل یا Indie گفته میشود. چنین گروههایی بدون دخالت شرکتهای بزرگ و تنها از طریق چند تن از اعضا مدیریت میشود؛ به علاوه، بودجه ساخت بازی نیز توسط خودشان تامین میشود و منبع شناخته شدهای آنها را تامین نمیکند.
بیشتر بخوانید: معرفی بازی های برتر شرکت لوح زرین
اگر از علاقمندان چنین بازیهایی هستید و حتی خودتان نیز در ساخت این آثار دست داشتهاید، حتما آگاه هستید که شروع ساخت بازی نیازمند صبر و حوصله مداوم است و افرادیکه سالها در چنین زمینهای به کسب درآمد مشغول هستند، کار خود را برمبنای خلاقیت و مهارت پایه گذاری میکنند و اطلاعات جذابی را درباره بازیهای خود با گیمرها به اشتراک میگذارند.
گیمرها نیز در همین سمت از داستان، از توسعه دهندگان با خرید بازی آنها، کمکهای مالی و همچنین بازخوردهای مثبت و ارائه پیشنهادات پشتیبانی میکنند تا شاهد بازیهای بهتری باشند.
سرویس های اشتراک بازی می توانند به بازی های مستقل آسیب برسانند
سرویسهای اشتراک بازی هیچ چیزی برای از دست دادن ندارند و در مقابل با دریافت پول قابلیتها و بازیهایی را در دسترس شما قرار میدهند که در ابتدا باور نخواهید کرد، اما به لطف شرکتهایی مانند: ایکس باکس و ظهور سرویس اشتراک بازی گیم پس چنین رویاهایی به واقعیت تبدیل شدند.
برای خرید بازی ایکس باکس 360 کلیک کنید.
بازیهای تریپل A و گران قیمتی که در گذشته بنا بر دلیل قیمت و نداشتن پول کافی نمیتوانستید از آنها لذت ببرید، امروزه با قرار گرفتن در سرویسهای اشتراک بازی در دسترس بازیکنان قرار دارند و طیف گستردهای از بازیهای مستقل و همچنین تریپل A را در خود جمع میکنند.
به علاوه، فروشگاهها از بازی جدید به نحو احسنت استقبال میکنند تا بازار فروش سرویس به دلیل کمبود بازی جدید با مشکل مواجه نشد. یکی از مشکلات جدیدی که برای بازیهای مستقل در چنین بازار رقابتی ایجاد شده، این است که سرویسهای اشتراک بازی بر حسب تعداد افرادیکه بازی را تجربه میکنند مبلغ مورد نظر را به توسعه دهنده میدهند و رقابت با شرکتهای بزرگی که ساخت بازی های تریپلA تخصص مهم آنها است کار را برای استودیوهای مستقل سختتر میکند.
با اینحال موضوع کسب درآمد از طریق سرویسها به معیارهای مهمی وابسته است که یکی از آنها نوع محتوا و خلاقیت بکار برده شده در بازی است. آثاری مانند: Stardew Valley و Hollow knight از عناوین مهمی هستند که با ارائه محتوا، داستان درخور توجه و همچنین گیم پلی راضی کننده به بخشی از انتخاب گیمرها تبدیل شدهاند.
در فروشگاههایی مانند اپیک استور و استیم، توسعه دهندگان میتوانند بازی خود را براساس محتوا و تصمیم تیم قیمت گذاری کنند و آنرا به فروش برسانند؛ این سبک از قیمت گذاری میتواند بر فروش بازی تاثیر بگذارد، اما چنین روشی در پروسه سوریسهای اشتراک بازی نیست و استودیو و ناشرها تنها به دنبال سود هستند.
سرویس های اشتراک بازی برای بازی های مستقل سودآور نیز هستند
با اینکه با روی کار آمدن سرویسهای اشتراک بازی و تبدیل شدن به یکی از بخشهای اصلی صنعت گیم و مخصوصا کنسولها، کسب درآمد استودیوهای مستقل تاحدی سخت شده، اما این تمام ماجرا نیست.
در سالهای گذشته، بازیهای مستقل چندان به چشم نمیآمدند، اما به لطف استیم و همچنین اپیک گیمز، استودیو و تیمهای مستقل امید دوباره خود را برای پیاده سازی خلاقیت و ساخت بازی احیاء کردند. امروزه، اگر اثر مستقلی مورد توجه گیمرها و همچنین استریمرها واقع شود، موفقیت بازی حتمی است و پشتیبانی طولانی مدت از بازی و همچنین ارائه محتوای سرگرم کننده میتواند حتی سود بازیها را در سرویس اشتراک بازی نیز تضمین کند.
بیشتر بخوانید: آیا هوش مصنوعی می تواند بر صنعت گیم تاثیر بگذارد؟
وظیفه جامعه گیمرها و حتی کژوال گیمرها، استقبال از بازی های مستقل و تجربه انها است. ساب ردیت های مخصوصی برای توسعه دهندگان بازی های مستقل ساخته شده که هر کدام گیم پلی از بازی خود را برای ردیتورها به اشتراک می گذارند و با جان و دل منتظر نظرات گیمرها هستند.
اگر به تازگی سرویس اشتراک بازی خود را تمدید کرده اید و قصد دارید تا از بازی های مستقل پشتیبانی کنید، نیازی به خرید بازی ها نیست، مگر اینکه بازی مورد نظر، به بخشی از زندگی شما تبدیل شود. در این حالت می توانید با تجربه بازی های مستقل هم از محتوا لذت ببرید و هم به آنها در مسیر موفقیتشان کمک کنید تا در آینده نه چندنا دور آثار بهتر و بیشتری برای جامعه گیمرها منتشر شود.
نگرش ها و جمع بندی
موضوع تاثیر سرویسهای اشتراک بازی بر صنعت گیم کاملا مشخص نیست و نظرات مختلفی درباره آن وجود دارد.
برای خرید بازی مخصوص سونی 1 کلیک کنید.
- بعضی از فعالان حوزه گیم بر این باور هستند که سرویسهایی مانند: گیم پس و پلی استیشن پلاس تاثیر بسزایی در جذب مخاطب برای بازیهای تریپلA و همچنین مستقل میکند و از طرفی برای گیمرها نیز مقرون به صرفه تر است.
- در مقابل، عدهای نیز برای درآمد استودیوهای مستقل نگران هستند؛ زیرا درآمد کسب شده از طریق بازیها به شکلی دیگر با توسعه دهنده تسویه میشود و ممکن است از لحاظ مالی به استودیو آسیب وارد کند و برای آنها ارزش نداشته باشد.
استودیوها این حق را دارند تا در صورت کاهش درآمد از طریق گیم پس و یا پلی استیشن پلاس، بازی خود را از چنین سرویسهایی حذف کنند و سونی و ایکس باکس نیز خبرهایی مبنی بر حذف شدن بازیهای ماه های پیش رو را منتشر میکنند.
یکی از سرویسهای اشتراک بازی که به تازگی برای بازیهای مستقل ساخته شده، Magnaplay نام دارد که هدف اصلی آن زنده نگهداشتن و پشتیبانی از بازیهای مستقل است. در این سرویس، هیچ کمپانی بزرگی حضور ندارد و صرفا بازیهای مستقل در این سرویس باهم رقابت میکنند.
امروزه، رقابت بازیهای مستقل به شکلی دشوار شده که موفقیت یک نسخه به شکل مبرمی به منابع انسانی با مهارت، خلاقیت، داستان مناسب و سایر المانهای مهم نیاز دارد که در کنار آن، زمان عرضه بازی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
بیشتر بخوانید: آیا یوبیسافت پلاس ارزش خرید دارد؟
نظرات کاربران