0

تکامل بازی های ویدیویی و صنعت گیم؛ قسمت دوم

بازدید 238
زمان مطالعه: 10 دقیقه

دهه های 1970 تا 2000، سالهای کلیدی و بنیادین در تکامل بازی های ویدیویی محسوب می شوند و ایجاد زیرساخت های درست پربازده موجب شدند تا برخی از شرکت های مهم و پیشرو مانند: سونی، نینتندو و مایکروسافت در این عرصه باقی بمانند.

در بخش اول از سیر تکامل بازی های ویدیویی و صنعت گیم، به معرفی کنسول ها، بسترهای گیمینگ و بازی های خلاقانه و آینده نگرانه ای پرداختیم که پس از گذشت چندین دهه، همچنان به نیکی از آنها یاد می شود.

پلتفرم استیم (2003)

سال 2003، شرکت آمریکایی ولو که تاثیر بسیاری را با تولید بازی هایی مانند: Half Life, Portal و غیره در صنعت گیم گذاشت، پلتفرم انحصاری خود را ابتدا برای ویندوز، سپس برای مک در سال 2010 و لینوکس در سال 2012 عرضه کرد.

پلتفرم استیم که بیشتر به عنوان ناشر بازی های شخص ثالث و فروشگاه بازی های ویدیویی نیز شناخته می شود، قابلیت هایی را مانند: ارتباط مستقیم با توسعه دهندگان برای گزارش مشکلات بازی ها، تجربه نسخه های آزمایشی، استریم بازی و سایر قابلیت ها ارائه کرد.

تکامل بازی های ویدیویی

بنابر اطلاعات منتشر شده از IHS Screen Digest، فروشگاه استیم در سال 2017، بیش از 18 درصد از فروش بازی های پلتفرم PC را به خود اختصاص داده و با درنظر گرفتن 34 هزار بازی موجود در این فروشگاه و 132 میلیون کاربر فعال، بزرگترین پلتفرم بازی برای رایانه محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: چگونه بازی های فروشگاه استیم را با قیمت مناسب تهیه کنیم؟

موفقیت استیم در سال های گذشته باعث شد تا ولو در کنار تولید و عرضه محتوای دیجیتالی، سراغ محصولات سخت افزاری مانند: استیم لینک، دسته استیم و کنسول بازی استیم دک برود و در کنار کنسول های دستی مهمی مانند نینتندو سوییچ بدرخشد.

PSP (2004)

اولین کنسول دستی سونی ابتدا در نمایشگاه E3 2003 به نمایش درآمد و در سال 2004 به شکل رسمی معرفی شد. در آن سال، PSP به عنوان قوی ترین کنسول دستی بازار شناخته می شد که برای رقابت با پرچمدار نینتندو طراحی و ساخته شده بود.

کاربر می توانست از طریق این کنسول، به پخش محتوای شنیداری و دیداری بپردازد و حتی PSP را از طریق کابل USB به کنسول های پلی استیشن 2 و 3 متصل کند.

تکامل بازی های ویدیویی

مشخصات سخت افزاری این کنسول شامل: وزن 280 گرمی، صفحه نمایش 4.3 اینچی ال سی دی با رزولوشن 272* 480 پیکسل، پورت USB، درگاه کارت حافظه، اسپیکر استریو و جک 3.5 میلی متری، پردازنده دو هسته ای مدیا انجین با فرکانس 333 مگاهرتز، رم 32 مگابایتی و باتری 1800 میلی آمپری اشاره کرد.

برای خرید کنسول بازی قابل حمل کلیک کنید.

کاربران می توانستند از طریق PSP، از فروشگاه پلی استیشن خرید کنند و به شکل رایگان به تجربه بازی های آنلاین بپردازند.

موفقیت PSP و فروش 80 میلیون دستگاه در چرخه زندگی این کنسول باعث شد تا سونی کنسول ویتا را با مشخصات سخت افزاری بهتر و پشتیبانی از بازی های قدیمی در سال 2011 به فروش برساند.

Half Life 2 (2004)

سرمایه گذاری برای توسعه انجین سورس و بکارگیری Havok Engine برای توسعه بازی واقع گرایانه نشان داد، که ولو ارزش زیادی را پس از موفقیت نسخه اول Half life برای سبک شوتر قائل است.

نسخه دوم Half life در نمایشگاه E3 2003 به نمایش درآمد و عرضه آن بنابر دلایلی به تاخیر افتاد. یک سال بعد، نسخه ناتمام بازی توسط یک هکر به شکل آنلاین منتشر شد و فرایند توسعه بازی باری دیگر به تعویق افتاد.

تکامل بازی های ویدیویی

سرانجام، تلاش های تیم Morale بی نتیجه نماند و بازی با سرمایه گذاری 40 میلیون دلاری، با استقبال بی نظیری در سال 2004 منتشر شد. این شاهکار صنعت گیم توانست 39 عنوان جایزه را دریافت کند و در فهرست بهترین بازی های تاریخ صنعت گیم و تاثیر گذار در تکامل بازی های ویدیویی شناخته شود.

پشتیبانی  پلی استیشن 3 از DVD بلوری (2006)

دیسک های بلوری برای اولین بار در قالب DVD و در سال 2005 اختراع و عرضه شدند. هدف اصلی تولید این دیسک، ذخیره ویدیو و فایل های بازی در بازه زمانی طولانی و در کیفیت 720 و 1080 است. بلوری برای اولین بار در کنسول پلی استیشن 3 مورد استفاده قرار گرفت که نتایج آن حاکی از کیفیت بالای بازی ها بود.

نام لیزر آبی (لیزر بنفش) برای خواندن دیسک ها مورد استفاده قرار می گیرد و اجازه می دهد تا اطلاعات با تراکم بیشتری روی DVD ذخیره شوند؛ امروزه تمامی کنسول های نسل نه مانند پلی استیشن 5 و سری ایکس نیز از این فناوری پشتیبانی می کنند و کیفیت محتوای نمایش داده شده تا رزولوشن 4K افزایش یافته است.

Nintendo Wii (2006)

نینتندو پس از رقابت های بی پایان سونی و مایکروسافت بر سر گرافیک بازی ها، تصمیم گرفت تا مسیر خود را از این نگرش جدا کند و پنجمین کنسول خانگی خود را با تمرکز بر بازی های داستان محور، پشتیبانی از حسگرهای حرکتی و بازی های خانوادگی عرضه کند.

دسته بی سیم WII، یک دستگاه نوآورانه برای پشتیبانی از بازی هایی است که از حرکات فیزیکی پشتیبانی می کنند؛ چنین ابتکاری موجب شد تا بسیاری از خانواده هایی که تفکر منفی نسبت به بازی و یکجا نشینی فرزندان خود به مدت طولانی داشتند تغییر کند و اعضای خانواده با انجام فعالیت های بدنی به تجربه بازی های جدید بپردازند.

تکامل بازی های ویدیویی

تمرکز کمتر بر سر رقابت با سایر پلتفرم ها باعث شد تا بازی های نینتندو با قیمت کمتر به بازار عرضه شود و بازی هایی مانند: لجند اف زلدا، متروید، سوپرماریو، پوکمون و  برنامه Wii Sports موجب شدند تا کنسول جدید نینتندو بتواند در طی یکسال به پرفروش ترین کنسول نسل هفت تبدیل شود و بیش از 100 دستگاه از این محصول به فروش برسد.

موفقیت WII باعث شد تا نینتندو باری دیگر در کانون توجهات قرار بگیرد و با عرضه بازی های حرکتی، شرکت های سونی و مایکروسافت نیز به دنبال تولید محصولاتی مانند: کینکت یا play Station Move رفتند تا با این شرکت ژاپنی به رقابت بپردازند.

تکامل بازی های ویدیویی: ماينكرافت

استودیوی موجانگ نسخه آزمایشی بازی ماینکرافت را ابتدا در سال 2009 عرضه کرد؛ بازی با گیم پلی و جهان کاملا متفاوت نسبت به سایر بازی های ساخته شده که در صدر پرفروش ترین بازی تاریخ صنعت بازی قرار گرفت.

این بازی 3 بعدی در جهانی شبیه سازی شده روایت می شود که بازیکن می تواند از تمامی جنبه های خلاقیت خود برای ساخت ساختمان، مجسه، شهر و سایر مدل های 3 بعدی استفاده کند که تا آن زمان هیچکس به ذهنش نمی رسید.

کاربرد ماینکرافت تا حدی پیش رفت که موسسات آموزشی و مدارس از این بازی برای آموزش مباحث مهم مانند: شیمی، علوم رایانه و حتی طراحی رایانه ای استفاده می کنند و منابع بسیاری مانند: چوب، سنگ، سلاح، اسپل و سایر موارد در این بازی کاربرد دارند.

تکامل بازی های ویدیویی

3 حالت برای این بازی در نظر گرفته شده که در حالت Survival، بازیکن می تواند با جمع آوری منابع به ساخت ساختمان بپردازد. در حالت دوم که Creative نام دارد، منابع نامحدودی برای بازیکن درنظر گرفته شده که برای ساخت مدلهایی در مقیاس بزرگ کاربردی است.

در نهایت، مد چند نفره نیز برای ارتباط بازیکنان و لذت بیشتر از گیم پلی بکار می رود.

بیشتر بخوانید: چرا ماینکرافت از ارزش بالایی در سیستم آموزشی برخوردار است؟

سرویس استریم توییچ

توییچ، گسترده ترین سرویس پخش محتوای ویدیویی و استریم در جهان است که حوزه هایی مانند: ورزش های الکترونیکی، موزیک، طراحی، فناوری، حیوانات و سایر محتواها را پوشش می دهد.

این سرویس در قالب برنامه و در سال 2011 آغاز به کار کرد. کاربران می توانند در صفحه اصلی، بازی مورد نظر خود را انتخاب کنند و به تماشای محتوای دلخواه بپردازند. 

در سال 2014، آمازون سرویس توییچ را به مبلغ 970 میلیون دلار خرید و به یکی از پرچمداران حوزه رسانه در بخش گیمینگ تبدیل شد. شهرت توییچ در سال 2014 و با افزایش بینندگان به عدد 45 میلیون بازدیدکننده افزایش یافت.

تکامل بازی های ویدیویی

در سال 2015، توییچ میزبان بیش از 100 میلیون بازدیدکننده در هر ماه بود و با توسعه این سرویس، بخش گیمینگ یوتیوب نیز نتواسنت جلوی او رقابت کند و با افزايش و تکامل بازی های ویدیویی،‌ كاربران و فعالان اين سرويس نيز افزايش يافت.

برای خرید کنسول خانگی کلیک کنید.

امروزه، سرویس توییچ از برنامه به نسخه وب تغییر کرده و با افزایش تعداد تولید کنندگان محتوا از رقم 4 میلیون نفر و بازدیدکنندگان 15 میلیون نفری در روز در کانون توجه قرار می گیرد.

فروش 800 میلیون دلاری GTA V

سرمایه گذاری راک استار برای تولید یک شاهکار به یادماندنی موجب شد تا GTA V به فروش بی نظیر 800 میلیون دلار در روز اول و تنها بخش داستانی برسد.

پس از آن، بخش آنلاین بازی نیز دو هفته پس از بخش داستانی عرضه شد که با اینکه راک استار انتظار زیادی نسبت به فروش این بخش نداشت، اما بخش آنلاین تاثیر شایانی را در بالابردن نرخ فروش این بازی در بازه طولانی مدت ایفا کرد و تاکنون بیش از 170 میلیون نسخه از این بازی به فروش رسیده است.

تکامل بازی های ویدیویی

این اثر در سال 2013 و برای کنسول های نسل هشت مانند: ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، اسلیم، پرو و وان ایکس عرضه شد.

خوشبختانه، راک استار اهمیت زیادی را پس از عرضه کنسول های نسل نه برای این بازی قائل بود و بروزرسانی را برای بهبود کیفیت تصویر و جزییات بازی عرضه کرد و همین اقدام فروش این اثر را بیش از پیش افزایش داد.

 پوکمون گو

همکاری نینتندو و کمپانی پوکمون برای توسعه بازی موبایل در زمینه پوکمون ها باعث ساخت اثری بر پایه دوربین تلفن همراه و فناوری واقعیت مجازی شد که در آن بازیکن می بایست برای مشخص شدن موقعیت خود، یافتن پوکمون ها و مبارزه با آنها از GPS استفاده کند.

در این بازی بیش از 150 پوکمون وجود داشت که تعداد آنها تا سال 2021 به رقم 700 افزایش یافت.

تکامل بازی های ویدیویی

نینتندو بر این باور بود که بکارگیری دوربین تلفن همراه برای یافتن پوکمون ها در جهان واقعی می تواند میزان فعالیت های فیزیکی را به شکل قابل توجهی در کشورهای مختلف افزایش دهد؛ اما متاسفانه این ایده تا حدی به نتیجه نرسید و برخی از بازیکنان حین یافتن پوکمون ها یا از مکان های پر ارتفاع پرتاب شدند و یا با خودرو تصادف کردند.

پوکمون دانلود 500 میلیون دفعه ای را در بازه زمانی یکسال در فروشگاه گوگل تجربه کرد که برای بازی موبایل رقم قابل توجهی است.

عرضه نینتندو سوییچ

3 سال قبل از عرضه کنسول های نسل نه، نینتندو کنسول هیبریدی(دستی و خانگی) خود را تحت نام نینتندو سوییچ به بازارهای جهانی عرضه کرد.

نینتندو سوییچ متشکل از کیس اصلی، دو دسته، داک و زیر دسته است. دسته های نینتندو سوییچ در کنار عملکرد معمولی می توانند به عنوان کنترل wii نیز در بازی های حرکتی مورد استفاده قرار بگیرند. صفحه نمایش نینتندو سوییچ، شامل ال سی دی 6.2 اینچی با رزولوشن 720 است که محتوای بازی ها را روی مانیتور و تلویزیون با رزولوشن 1080 به نمایش می گذارد.

تکامل بازی های ویدیویی

اگرچه ممکن است سخت افزار سوییچ به اندازه کنسول های نسل نه و حتی نسل هشت قوی نباشد، اما استودیوهای معروفی مانند: CD Project, From Software و حتی Epic Games، برخی آثار خود را برای این کنسول بهینه سازی کرده اند.

به دلیل موفقیت این کنسول، فروش بیش از 107 میلیون دستگاه و اصلاح نسخه فعلی، نینتندو نسخه اولد این کنسول را نیز با صفحه نمایش 7 اینچ، پنل اولد، حافظه داخلی 64 گیگابایتی و داک بهبود یافته به بازار ارائه داد.

Red Dead Redemption 2

بازی Red dead redemption 2، یکی از واقع گرایانه ترین آثار جهان باز در تاریخ صنعت گیم محسوب می شود که توسط توسعه دهندگان پرآوازه راک استار ساخته شده و دنباله ای جدا بر موفقیت نسخه قبلی است.

در این اثر، کنترل شخصی به نام آرتور مورگان را بر عهده دارید که در سال 1899 زندگی می کند و در گروهی از افراد خلافکار است که برای زنده ماندن و کسب پول، با ماموران امنیتی می جنگند، دزدی می کنند.

تکامل بازی های ویدیویی

توسعه این بازی به مدت 8 سال به طول انجامید و پروسه ساخت و توسعه آن پس از عرضه نسخه اول شروع شد. به علاوه، راک استار تصمیم گرفت تا تمامی گروه های این شرکت روی توسعه نسخه دوم تمرکز کنند تا توسعه بازی، هرچه زودتر به اتمام برسد.

این نسخه، امتیازات مثبت بسیاری را از وبسایت های نقد و انتقاد دریافت کرد و در طی دو هفته رکورد فروش نسخه اول را زد.

Sekiro Shadow die twice

کارگردان حرفه ای دنیای دارک سولز، یعنی هیدتاکا میازاکی پس از وقفه 3 ساله از عرضه دارک سولز 3، بازی غیر منتظره ای را از سرزمین ژاپن عرضه کرد که هیچکس تصور نمی کرد که این بازی بتواند تا این حد در ذهن مخاطبان جا بگیرد و در بازی بعدی این استودیو یعنی الدن رینگ تاثیر بگذارد.

داستان بازی در رابطه با یک مبارز شینوبی است که توسط شخصی به نام OWL تربیت و آموزش داده می شود، پس از گذشت چندسال و یادگیری مهارت های جدید، OWL به شینوبی ما ماموریتی مبنی بر محافظت از شخص مهم به نام Devine Heir را می دهد که از قدرت های خاصی برخوردار است.

تکامل بازی های ویدیویی

گیم پلی بازی و سیستم مبارزات تنها به استفاده از کاتانا ختم نمی شود و بازیکن می تواند از طریق آیتم های مخصوص شینوبی ها، مانند Shuriken، تبر، آتش و سایر آیتم های شخصی سازی شده که به دست متصل می شود به مبارزه بپردازد.

برعکس سایر بازی های این استودیو، سکرو از بخش آنلاین و چند نفره بی بهره است و حالت شخصی سازی شخصیت نیز بنابر رعایت قوانین داستان بازی درنظر گرفته نشده است.

در نهایت، سکرو توانست با وجود داستان متفاوت و خلاقیت در بخش گیم پلی به موفقیت شایانی دستیابد و به عنوان بهترین بازی سال در تکامل بازی های ویدیویی تاثیر بگذارد.

برای خرید قطعات یدکی دسته کنسول بازی کلیک کنید.

کنسول های نسل نه

با خدمت هفت ساله کنسول های نسل هشت به جامعه گیمرها، سونی و مایکروسافت کنسول های نسل نه خود را با نام های پلی استیشن 5، ایکس باکس سری اس و ایکس به بازار عرضه کردند تا با سخت افزار قدرتمندتر در تکامل بازی های ویدیویی سهيم باشند.

پلی استیشن 5 و نسخه دیجیتال این کنسول از یک نوع سخت افزار بهره می برند و تنها تفاوت آنها در پشتیبانی از DVD بلوری خلاصه می شود. به لطف سخت افزار قدرتمند بکار برده شده، پلی استیشن 5 و سری ایکس می تواند از فناوری های ری تریسنگ در جلوه های دیداری بازی تاثیر بگذارد.

در سمتی دیگر، مایکروسافت تصمیم گرفت تا یک کنسول مقرون به صرفه را با سخت افزار ضعیفتر و عدم پشتیبانی از DVD به فروش برساند.

تکامل بازی های ویدیویی

ایکس باکس سری ایکس از پردازنده هشت هسته با فرکانس 3.8 و رم 16 گیگابایتی برای اجرای بازی ها بهره می برد و با پشتیبانی از HDMI 2.1 از رزولوشن 4K پشتیبانی می کند.

اما در سمتی دیگر، ایکس باکس سری اس از رم 10 گیگابایتی و فرکانس پایین تری برای اجرای بازی ها بهره می برد که به همین دلیل، بیشترین رزولوشن ارایه شده توسط این کنسول 1440 پیکسل با FPS 30 است.

بیشتر بخوانید: مقایسه کوتاه عملکرد کنسول های نسل نه

خوشبختانه، تمامی کنسول های ذکر شده توانایی اجرای بازی های مختلف را در FPS 120 دارند و تنها تفاوت آنها در ارایه این فریم ریت، اجرای بازی ها در رزولوشن پایین تر است؛ به عنوان نمونه، سری اس می تواند بازی هایی مانند فورتنایت را با فریم ریت 120 و در رزولوشن 1080 اجرا کند.


برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید