در سال 2018، تریلرهایی از بازی استارفیلد در کنفرانس بتسدا دیده شد و تمامی حضار را به وجد آورد. در نمایشگاه E3 آن سال، استارفیلد یکی از مورد انتظارترین آثار صنعت گیم بود که اگرچه تنها بخشهای هنری و لوگوی آن به نمایش درآمد، اما پتانسیل و قولهایی که بتسدا در ساخت این بازی به ما داده بود، باعث شد تا 5 سال بعد نیز با همان انگیزه منتظر بازی بمانیم تا از جدیدترین انحصاری ایکس باکس پرده برداری شود.
آوازه بتسدا در ساخت بازی های ویدیویی
شاید اشاره کردن به این فرضیه درست نباشد، اما وقتی به بازیهای بزرگ و جاه طلبانهای مثل: سایبرپانک 2077 فکر میکنیم، باید شک کنیم که آیا بازیهای دیگری که چندین سال منتظر آنها هستیم نیز با مشکلات زیادی همراه هستند؟
در سالهای گذشته، طیف قابل توجهی از گیمرها منتظر بازی باشکوه CD P roject red با عنوان سایبرپانک 2077 بودند، ناگهان در ذهن یکی از شرکت کنندگان در چت زنده، سوالی تحت عنوان «اگر سایبرپانک بازی بدی باشد چه؟» به وجود آمد که پاسخ آن در ابرهای تیره گم شد.
پس از زمان عرضه بازی، مشکلات بسیاری برای سایبرپانک بوجود آمد و از گلیچهای اعصاب خوردکن و بیشمار گرفته تا نظرات منفی بازیکنان و منتقدان، همه این دلایل باعث شد تا این استودیوی لهستانی در همان وهله اول به هدف خود نرسد.
اما پس از گذشت چند سال و عرضه بروزرسانی و نسخه نسل نهم بازی، حالا بسیاری از مشکلات بازی حل شده است و بازیکنان نظرات خود را در فروشگاههایی مانند: استیم تغییر دادهاند و از تجربه این بازی لذت میبرند.
در این سمت از داستان، بتسدا نیز با وجود ساخت بازیهای شناخته شده و پرطرفدار، از تور انتقادات فرار نکرده و بازیهایی مانند: فال آوت 76 با عرضه فاجعه بار و مشکلات موجود در بازی، در ابتدا نظر بازیکنان و منتقدان را تغییر دادند، اما با بروزرسانیهای متوالی از این وضعیت نابسامان نجات یافتند.
برای خرید بازی ایکس باکس 360 کلیک کنید.
اما مشکل اصلی این است که تمام بازیها شانس دوبارهای برای موفقیت به دست نمیآورند و ممکن است عرضه پر ایراد بازی، به سازنده و ناشر و حتی پلتفرم انحصاری لطمه وارد کند. به همین دلیل، استارفیلد باید اثری موفق باشد و اشتباهات بازیهای قدیم را تکرار نکند.
اگرچه بتسدا زیر پرچم ایکس باکس، اما بدون دخالت آن به ساخت بازی ادامه میدهد، اما ایجاد نوآوری و درس گرفتن از اشتباهات گذشته باید در دستور کار قرار بگیرد. عناوین کلیدی و اصلی بتسدا مانند: الدراسکرولز و حتی فال آوت شباهتهای محسوسی به هم دارند که حتی در استارفیلد نیز مشاهده میشود و شما را به یاد بازیهای قبلی میاندازد.
آیا استفاده از موتور بازی سازی Creation همانند ریسک است؟
یکی از دلایلی که ما را نسبت به ضعف استارفیلد نگران میکند، این است که این بازی همچنان با موتور بازی سازی Creation ساخته شده است و عدم بهینه سازی این انجین باعث شده تا نتایج غیرقابل قبولی را در بازیهایی مانند: فال اوت 76 مشاهده کنیم.
همانطور که تولید کننده شناخته شده محتوای بازیهای ویدیویی با نام Paul Tassi، مقالهای تحت عنوان «موتور Creation از یک جوک به دردسر تبدیل شده است» را در Forbes منتشر کرد، انجین Creation با مشکلات زیادی همراه است و در این بین، تیم ساخت بازی نیز در این داستان، نقش بخصوص خود را دارد.
شاید این موضوع بحث برانگیز باشد که موتور بازی سازی Creation هیچ وقت نتوانست مورد قبول واقع شود، اما در هر صورت، ما در دورهای از توسعه بازیهای ویدیویی زندگی میکنیم که نسخه پنجم از موتور بازی سازی آنریل انجین در دست توسعه دهندگان قرار گرفته که از نظر بصری، فوق العاده به نظر میرسد، اما عملکرد موتور بازی سازی Creation از عوامل مشکل ساز شرکت بتسدا است که پشت یکی از پرباگترین بازیهای تاریخ صنعت گیم ایستاده است.
اسکایریم و فال آوت بازیهای گستردهای هستند که احتمال وجود باگ و گلیچ در آنها وجود دارد و هر لحظه ممکن است با مشکلات جدیدی مواجه شوید و با مراجعه به یوتیوب سعی کنید تا از دست آن خلاص شوید. در حال حاضر، عملکرد موتور بازی سازی Creation به هیچ عنوان به اندازه آنریل انجین 5 نیست و گرافیک بازیهایی مانند: فال آوت و اسکایریم نسبت به آثار شناخته شدهای مانند: بتمن (شهر آرکهام در سال 2011) و ویچر 3 در سال (2015) به هیچ عنوان ارزش مقایسه نیز ندارند. درست است که در سالهای گذشته، بازیکنان انتظار چهرههای واقع گرایانه و گرافیک خیره کننده را نداشتند، اما حداقل انتظار داشتند تا گرافیک بازی در سطح رقبا باشد و بخشی از انتظارات گیمرها را برآورده کند.
با نمایش کیفیت بصری نمونهای از بازیها با آنریل انجین، میتوان گفت که این شگفتی تازه وارد مراحل ابتدایی است. بازیهایی مانند: Lord of fallen و Hellblade 2 گرافیک خارقالعادهای دارند که در چند هفته گذشته، گیم پلی جدیدی نیز از آن منتشر شد که هیچ ارتباطی به استارفیلد که ساخت آن از سال 2013 شروع شده ندارد و اگرچه موتور بازی سازی Creation مشکلات زیادی را با خود به همراه آورد، اما گیم پلی و گرافیک استارفیلد ثابت میکند که بتسدا حرفهای زیادی برای گفتن دارد و با دریافت امتیاز 91 وعدههای خود را محقق کرد.
یکی از نقاط قوت بتسدا در ساخت بازیهای ویدیویی، پشتیبانی از ماد و مادسازهای حرفهای است که تاثیر درخورتوجهی را روی موفقیت بازی میگذارد. به لطف این ویژگی، تاکنون بیش از100 ماد برای استارفیلد ساخته شده است که تاثیر بسزای خود را در بخشهای مختلف بازی میگذارد.
به عنوان نمونه، ماد Starfield Upscaler قابلیت FSR را با DLSS شرکت انویدیا عوض میکند یا ماد Cleanfield، بازی و منو را با سرعت بیشتری اجرا میکند و ویدیو ابتدای بازی و پیامهای روزانه را حذف میکند.
استارفیلد باید شروع تازهای برای بتسدا باشد. در دادگاه بین ایکس باکس و سونی بر سر مالکیت اکتیویژن بلیزارد اعلام شد که ایکس باکس به نیت خرید استودیوی استارفیلد، شرکت مادر (زینمکس) را خریداری کرد. از اینرو، استارفیلد از اهمیت بالایی برای ایکس باکس و بتسدا برخوردار است و این بازی به عنوان کم باگترین بازی تاریخ بتسدا شناخته میشود.
با عرضه ضعیف بازی ردفال از سمت استودیوی آرکین، بتسدا توضیح داد که قصد ندارد این بازی را با تمام مشکلات پیش آمده رها کند و تدابیر مهمی را برای بهبود بهینه سازی، گیم پلی، هوش مصنوعی شخصیتها و گرافیک در نظر میگیرد تا این بازی نیز به عنوان یکی از آثار بهبود یافته در دسترس مشترکان سرویس ایکس باکس گیم پس و خریداران قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید: 7 دلیل برای خرید ایکس باکس گیم پس
موفقیت استارفیلد
استارفیلد در تاریخ 15 شهریور 1402 در دسترس عموم قرار گرفت و گیمرهایی که نسخه Premium این بازی را تهیه میکنند، میتوانند زودتر از سایر بازیکنان به محتوای بازی دسترس داشته باشند. به لطف کنفرانس ایکس باکس و بتسدا و بروزرسانی اخبار بتسدا مبنی بر ویژگیهای بازی، استارفیلد تاکنون میزبان بیش از 2 میلیون بازیکن در پلتفرمهای استیم و ایکس باکس است و به لطف استقبال گیمرها و تاکید تاد هاوارد بر ویژگیها و کم بودن باگهای بازی، استارفیلد میتواند به یکی از موفقترین بازیهای بتسدا و نمونهای مانند: اسکایریم تبدیل شود و وارد شدن نسخه پریمیوم این بازی به فهرست 10 بازی پرفروش بازار بریتانیا میتواند مهر محکمی بر موفقیت این بازی باشد.
برای خرید لوازم جانبی کنسول بازی کلیک کنید.
یکی از اهداف اصلی بتسدا در ساخت بازی استارفیلد، آزادی بازیکنان در دنیای بازی است تا به کارهای متنوعی بپردازند و در کنار گذراندن بخشهای داستانی بازی، از قابلیتهای ذکر شده نیز بهره ببرند و ساعتهای متمادی خود را به تجربه بازی بپردازند.
همانطور که گفته شد، بعضی از بازیهای بتسدا از آثار پر باگ دنیای بازیهای ویدیویی هستند که مشکلات آنها در بروزرسانیهای بعدی حل میشود. اما همانطور که گفته شد، استارفیلد لقب کم باگترین بازی تاریخ بتسدا را یدک میکشد و بر اساس مصاحبه ی گیم اینداستری با بتسدا، تیم سازنده اعلام کردهاست که آزادی بازیکن از اهمیت بالایی برای تیم سازنده بازی برخوردار است و حتی اگر باگ نیز در بازی دیده شود، آنها باگ را با آغوش بازی میپذیرند و در کاهش آن مسئولیت پذیر هستند.
یکی از موضوعاتی که در چند هفته گذشته، ذهن گیمرها را به خود جذب کرد، شایعاتی مبنی بر همکاری بتسدا و AMD حول موضوع انحصاری سازی پشتیبانی این بازی از فناوری FSR و عدم پشتیبانی از فناوری DLSS انویدیا بود.
فرانک آزور که او را به عنوان معمار ارشد محصولات شرکت AMD میشناسیم، اعلام کرد که AMD هیچ مشکلی با پشتیبانی این بازی از فناوری DLSS ندارد و انویدیا میتواند فناوری خود را در دسترس گیمرها قرار دهد. با وجود، اطمینان دادن آزور، بعضی از مادسازها پشتیبانی DLSS را نیز به استارفیلد اضافه کردند.
بیشتر بخوانید: بازی های مستقل چگونه تحت تاثیر سرویس های اشتراکی قرار می گیرند؟
نظرات کاربران