0

چه بلایی بر سر سرویس GameSpy آمد؟

GameSpy امپراطوری گیم اسپای
بازدید 264
زمان مطالعه: 8 دقیقه

امروزه، وارد شدن به دنیای بازی‌های چند نفره خیلی آسان‌تر از گذشته است. شما بازی را اجرا می‌کنید و با کلیک روی گزینه «بخش آنلاین» کمتر از چند ثانیه وارد فضای آنلاین بازی مورد نظرتان می‌شوید. در ادامه، بنابر مهارت و یا نزدیک بودن با سایر بازیکنان، با رقبای هم سطح خود مواجه می‌شوید و به لطف اینترنت پرسرعت، از بازی خود لذت می‌برید. سرورها و سرویس‌های آنلاین بازی نسبت به چند دهه گذشته و با معرفی فناوری GameSpy، شاهد پیشرفت چشمگیری هستند و این روند به لطف بالا رفتن کیفیت سرویس‌های آنلاین و افزایش سرعت اینترنت نیز ادامه دارد.

حاصل این دسترسی و موفقیت، با مشکلات گیمرها در دهه‌های گذشته ارتباط مستقیمی دارد. در حال حاضر، بازی‌ها برای اتصال به بخش آنلاین و تجربه بازی با دوستان، به آیپی مشخصی نیاز دارند که هویت و موقعیت شما را در شبکه اینترنت مشخص می‌کند.

در مقایسه با سرویس‌های آنلاین امروز که در صدد جذب مخاطب و ارائه تجربه کاربری بهتر با ساخت رابط کاربری بهینه‌تر هستند، سرویس GameSpy به گونه‌ای خلق شد که با اینکه فاصله بسیاری با رابط کاربری‌های امروزی داشت، اما توانست یافتن سرورها و ارتباط بازیکنان به هم را سهولت بخشد. در دهه‌های گذشته، GameSpy به شکلی مورد توجه قرار گرفت که گیمرها همچنان از این فناوری به نیکی یاد می‌کنند. در ادامه این مقاله از اهوراشاپ قصد داریم تا به معرفی، ذکر ویژگی‌ها و دلیل عدم فعالیت گیم اسپای بپردازیم.

GameSpy چه بود؟

گیم اسپای، در ابتدا مرورگر سرور برای بازی‌های آنلاین بود که قابلیت‌های بیشتری را به گیمرها ارائه می‌کرد. در ابتدا، گیم اسپای با نام QSpy متولد شد که توسط جو پاول، تیم کوک و جک موربید ساخته شده بود و به کاربران اجازه می‌داد تا سرورهای Quake را جستجو کنند و پس از فهرست‌بندی به آن‌ها وارد شوند.

مارک سرفس، بنیان‌گذار وبسایت معروف Planet Quake، سرویس QSpy را تایید کرد و نام آن را به «QuakeSpy» تغییر داد. در آن زمان، شرکت Id Software که در ساخت بازی Doom دست داشت، از این نام گذاری راضی نبود و QuakeSpy را به «GameSpy» تغییر نام داد و بازی‌های خود را به فهرست این سرویس اضافه کرد.

زمانی که نسخه Hexen 2 که بر پایه Quake، به بخش آنلاین راه یافته بود، اوایل همان سال عرضه شد، QuakeSpy می‌توانست سرور بازی‌ها را جستجو و پیدا کند. از اینرو، آن‌ها تصمیم گرفتند تا «GameSpy3D»را به عنوان نام جدید این فناوری انتخاب کنند.

مارک سرفس گفت:

 

من یک شرکت مشاوره‌ای کوچک داشتم و برای هر شخصی که آن را می‌خرید، وبسایت می‌ساختم. لحظه‌ای که با GameSpy آشنا شدم طلایی بود و دنیای بازی‌های ویدئویی را تکان داد. تجربه بازی 3 بعدی با دوستان و رقبا از طریق اینترنت زندگی من را به کل تغییر داد.
GameSpy

به دنباله آن، GameSpy3D مجوز فعالیت خود را دریافت کرد و برای شروع امپراطوری بازی‌های چند نفره و آنلاین، در اختیار ناشران و توسعه دهندگان قرار گرفت. مارک سرفس توضیح داد که گیم اسپای در روند توسعه خود، با تغییرات و نوآوری‌های اساسی همراه بود و جستجوی سرورها اولین قدم گیم اسپای بود. آن‌ها فناوری جدیدی را وارد حوزه گیمینگ کردند که به شکل کامل، به بررسی و نظرات نیاز داشت و موضوعی که بیشتر از همه مورد اهمیت قرار می‌گرفت، این بود که توسعه دهندگان علاقه‌ای به قبول کردن مسولیت اجرای سرورهای آنلاین نشان نمی‌دادند؛ از اینرو، مارک سرفس و اعضای گیم اسپای تصمیم گرفتند تا خودشان وارد این ماجرا شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 وبسایت برای تجربه بازی رایگان آنلاین

در آن زمان، 2 بخش برای گیم اسپای در نظر گرفته شده بود که یکی از بخش‌ها با نام GameSpy Technology شناخته می‌شد و به توسعه دهندگان کمک می‌کرد تا برای بازی‌های خود مادهای آنلاین بسازند و بازیکنان را به چندین سرور متصل کنند.

سرفس در ادامه گفت:

 

شاید باورش سخت به نظر برسد، اما زمانیکه ناشران بازی‌های ویدئویی به این نتیجه رسیدند که بخش آنلاین همانند سردردی است که به آن نیازی ندارند، ما با ابزار و سرویس‌های پیشرفته خود کاری کردیم که پول خرج کردن برای آن‌ها آسان‌تر شود. البته، توسعه دهندگان بازی‌های ویدئویی لیاقت کسب درآمد بیشتر را به دلیل ساخت جادوی(بازی) خود دارند. ما تنها علاقمندان بازی‌های ویدئویی بودیم که می‌خواستیم تا به هر قیمتی پیشرفت کنیم.

علاوه بر‌ این، گیم اسپای اخبار جدید را از طریق تعدادی از وبسایت‌های حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی در اختیار گیمرها می‌گذاشت که Planet Network  و GameSpy.com نام داشت. سرفس در ادامه گفت: «ما مخاطبان بسیاری را دور هم جمع کردیم و ماد Host یکی از پدیده‌های نوین بود که به این عرصه وارد شد. در ابتدا، گیمرها می‌توانستند بازی را بخرند و سایر مردم نیز برای آن محتوای جدید بسازند؛ از اینرو، می‌توانستید بازی جدید را به شکل رایگان و با محتوای بروزتر تجربه کنید.

برای خرید بازی پلی استیشن ۲ کلیک کنید.

محتوا برای گیمرها

GameSpy امپراطوری گیم اسپای

زمانیکه به بخش رسانه می‌رسیم، ممکن است وبسایت‌هایی مانند: Planet Moniker را به یاد بیاورید که برای علاقمندان بازی‌های ویدئویی در دسترس قرار گرفته بودند. علاوه بر‌ این، می‌توان از وبسایت‌هایی مانند: Planet Quake، Planet Half_Life، Planet Unreal، 3D Action Planet، RPG Planet،SportPlanet و StrategyPlanet نام برد.

FilePlanet نیز، یکی از وبسایت‌های اشتراک فایل برای دریافت پچ بازی‌ها، دمو و ماد‌ها بود. در سال‌های بعد از عرضه گیم اسپای، GameSpy.com به منبعی برای بررسی بازی‌ها، اخبار و اتفاقات رخ داده حول صنعت بازی‌های ویدئویی تبدیل شده بود؛ اگر نام بازی‌های قدیمی را در ویکیپدیا جستجو کنید، می‌توانید امتیازی که رسانه گیم اسپای برای بازی‌ها در نظر گرفته بود را مشاهده کنید.

ایجاد اتحاد بین گیمرها

پس از موفقیت گیم اسپای در حوزه بازی‌های آنلاین، روی این سرویس سرمایه گذاری‌های جدیدی انجام شد و به سرعت وارد حوزه موسیقی آنلاین شد. GameSpy3D جایگزین جدید GameSpyArcade بود و قابلیت‌هایی مانند: پروفایل کاربری و لابی برای بازی‌ها نیز به این سرویس جدید اضافه شدند. یکی از قابلیت‌های مهم و کاربردی GameSpy3D، اسکن هارد درایو رایانه کاربر بود تا بازی‌های سازگار با رایانه را بررسی کند. این سرویس در همان وهله اول عرضه، از بیش از 150 بازی پشتیبانی می‌کرد.

قبل از عرضه سرویس‌های مهمی مانند: ایکس باکس لایو، بازی‌هایی مانند: هیلو از گیم اسپای بهره می‌بردند و سایر کنسول‌ها و بازی‌هایی مانند: MotoGP، NASCAR Heat 2002، و TimeSplitter نیز از گیم اسپای برای پشتیبانی از حالت چند نفره استفاده می‌کردند.

برای خرید بازی ایکس باکس 360 کلیک کنید.

وقتی مایکروسافت از این بابت شکایت کرد که کنسول ایکس باکس او با پورت RJ عرضه شده، اما هیچ راهی برای استفاده از آن و اتصال به اینترنت (فناوری وای فای) برای تجربه بازی‌ها وجود ندارد، بنیان گذار گیم اسپای گفت:

«می‌توانید 2 ایکس باکس را از طریق پورت RJ به شبکه محلی متصل کنید و به تجربه بازی بپردازید. ما فردی فوق العاده باهوش به نام David Wright را در گروه خود داریم که در آخر هفته، افزونه‌ای را برای گیمرهای ایکس باکس می‌سازد تا گیمرها از طریق آن به تجربه بازی بپردازند»

در نهایت، بنیان گذار گیم اسپای خطاب به مایکروسافت گفت: «ما اولین ایکس باکس لایو هستیم.» و مایکروسافت نیز از این حرف ناراحت شد.

 

در ادامه فعالیت گیم اسپای، نسخه‌های پلی استیشن 2 بازی‌های Tony hawks pro skater 4، Risk و Dear hunter از فناوری این سرویس بهره می‌بردند. علاوه بر این، گیم اسپای باعث رشد و قدرت گرفتن بازی‌های محبوبی مانند: بتلفیلد 1942، هیلو، Age of Empires، Command & Conquer Unreal Tornament و Midtown madness شد.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که از فناوری گیم اسپای استقبال کرد، نینتندو بود که با عرضه کنسول‌های DS و Wii خود با فناوری وای فای، به گیمرها اجازه می‌داد تا به تجربه بازی‌های آنلاین بپردازند. گیم اسپای حتی بخش آنلاین را برای Evolution 4*4 فراهم کرد تا گیمرهای رایانه، مک و دریم کست را متحد کند.

سرفس در این رابطه گفت:

 

ما رابط بازی را فروختیم و سرورها را برای سرویس‌هایی مانند: مچ میکینگ‌های درون بازی و چت کردن راه انداختیم و حتی سیستمی را برای کپی رایت در نظر گرفتیم. مشتریان ما مانند: اکتیویژن، مایکروسافت و حتی الکترونیک آرتز نیز در مسیر تحول صنعت گیم با ما همکاری کردند.

مرحله بعد

GameSpy امپراطوری گیم اسپای

با ادامه روند توسعه گیم اسپای آرکید و سرمایه گذاری‌های بعدی از طرف گروه Ziff Davis، این سرویس قابلیت جدیدی به نام VOIP را دریافت کرد که به یکپارچه سازی صدای بازیکنان حین تجربه بازی آنلاین کمک شایانی می‌کرد و حتی کیت‌های توسعه نرم افزاری گیم اسپای آرکید نیز برای توسعه دهندگان بازی‌های ویدئویی عرضه شد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین بازی های فروشگاه Netflix Games

در سال 2004، صنعت گیم اسپای با IGN ترکیب شد و به یکی از بزرگترین رسانه‌های آنلاین بازی‌های ویدئویی تبدیل شد که گیمرها آن را با نام IGN/GameSpy به یاد می‌آورند. بعدها، نام گیم اسپای از کنار IGN حذف شد و ترکیب این دو نام با عنوان IGN Entertainment شناخته می‌شد؛ اما تحریریه سایت گیم اسپای، همچنان و همانند قبل به کار خود ادامه داد.

پایان کار GameSpy

پس از مدتی، به نظر می‌رسید که IGN بدنبال فروختن و یا کنار گذاشتن بستر‌های گیم اسپای است. در سال 2012، توسعه دهنده و ناشری به نام: GLU که در زمینه بازی‌های موبایل فعالیت می‌کرد، فناوری گیم اسپای را خرید. این مالکیت باعث شد تا بین بخش رسانه و فناوری شرکت فاصله بیفتد.

ظاهرا، بخش Glu Mobile هزینه یکپارچه سازی فناوری گیم اسپای را برای توسعه دهندگان افزایش داد و سرورهای بسیاری از بازی‌های آنلاین را از دسترس خارج کرد. این اقدام باعث عصبانیت گیمرها شد، اما Glu توضیح داد که توسعه دهندگان از این تغییرات باخبر بودند و هزینه‌ای بابت سرویس‌ پرداخت نمی‌کردند؛ از اینرو، مجبور شدند تا سرور بازی‌ها را کنار بگذارند.

در سال 2014، Glu Mobile تمامی سرورهای گیم اسپای را از دسترس خارج کرد و اکثر بازی‌ها بدون بخش آنلاین به کار خود ادامه دادند. بعضی از ناشران، بازی‌های خود را با فروشگاه‌هایی مانند: استیم یکپارچه سازی کردند و سایر توسعه دهندگان نیز تصمیم گرفتند تا جایگزین بهتری برای بخش آنلاین بیایند. به عنوان نمونه، استفاده از یک مود موجب شد تا بازیکنان بازی هیلو  و بتل فرانت 2 همچنان به تجربه بازی‌های آنلاین بپردازند.

در حالیکه بخش فناوری گیم اسپای در موانع بزرگی قرار گرفته بود، بخش رسانه IGN نیز رو به فروپاشی بود. پس از تصاحب IGN توسط Ziff Davis، تمامی سایت‌های مرتبط به IGN مانند: گیم اسپای از کار افتادند. گیم اسپای که در دهه 90 به عنوان فناوری نوآورانه و در سال 2000 به امپراطوری بازی‌های آنلاین تبدیل شده بود، در سال 2010 و سریع‌تر از ‌آن چیزی که گیمرها حس می‌كردند، از صفحه صنعت گیم پاک شد.

پایان امپراطوری GameSpy

GameSpy امپراطوری گیم اسپای

در حالیکه بسیاری از گیمرها نسبت به اقدام توسعه دهندگان و گیم اسپای، بابت ترک جامعه آنلاین بازی‌های قدیمی ناراحت بودند، سایر افراد فعال در این حوزه، بدنبال راهی برای حل این مشکل بودند. گروه 333 Network فهرست بلند بالایی از سرورهای موجود برای بازی‌ها را در دسترس قرار داد؛ بخش بازی‌های آنلاین کنسول Wii به Wiimmfi واگذار شد و GameRanger نیز مشعل موفقیت را از گیم اسپای ربود.

در بخش محتوا، یکی از قابلیت‌های معمولی سایت گیم اسپای، Port Authority نام داشت که کیفیت بازی‌های پورت شده از کنسول به رایانه را بررسی می‌کرد. علاوه بر اين، بخشی نیز برای تنظیمات بازی‌های رایانه‌ای در نظر گرفته شده بود تا تمرکز توسعه دهندگان روی کنسول، فاصله‌ای برای گیمرهای رایانه ایجاد نکند و نسبت به سایر گیمرها عقب نیفتند.

یکی از پادکست‌های محبوب گیم اسپای که با نام GameSpy Debriefings از آن یاد می‌شد، تحریریه گیم اسپای و IGN را حول بررسی و بحث بر سر موضوعات مهم صنعت گیم و اخبار جدید رسانه و فیلم دور هم جمع می‌کرد. سپس، این پادکست به Comedy Button تغییر نام داد که از سال 2011 تاکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بیش از 500 قسمت از آن ساخته شده است.

به عنوان یکی از بنیان گذاران سرویس‌های بازی آنلاین که در زمینه‌های مختلف نیز فعالیت می‌کرد، گیم اسپای لطف بزرگی به صنعت گیم کرد. گیم اسپای آرکید، فروشگاه‌های بازی، ساختن ماد و حتی پلتفرم‌ها پس از ارائه نوآوری توسط گیم اسپای، شاهد تحول شدند.

فروشگاه‌هایی مانند: استیم که امروزه در عرصه فروش بازی برای پلتفرم رایانه‌های شخصی پادشاهی می‌کنند، از قابلیت‌های مختلف گیم اسپای در ساخت سرویس‌های آنلاین و جذب جامعه گیمرها استفاده کردند.

مارک سرفس در پایان گفت:

 

من صاحب فرزندان نوجوانی هستم که بیشتر از گیمرهای دو دهه گذشته خوشبخت هستند. منظورم از خوشبختی این است که رسانه‌های اجتماعی مانند: توییچ و دیسکورد در دسترس آن‌ها قرار دارد و ما در آن زمان، با صفحه‌ای ثابت روبرو می‌شدیم و همچنان تجربه بازی‌های آنلاین در آن زمان لذت داشت. در آن سال‌ها، بازیکنانی را به فهرست دوستانم اضافه کردم که امروز، همچنان با آن‌ها به تجربه بازی می‌پردازم و همان افراد را هر شب ملاقات می‌کنم.

در نهایت، به لطف گیم اسپای، می‌توانیم خیلی راحت‌تر از گذشته به تجربه بازی‌های آنلاین بپردازیم؛ در غیر اینصورت، همچنان در حال وارد کردن آیپی‌ها به شکل دستی بودیم.

بیشتر بخوانید: چگونه ایکس باکس 360 صنعت گیم را متحول کرد؟


برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید