ایکس باکس 360 قدمی بزرگ در بخش گیمینگ مایکروسافت است و بکارگیری سخت افزار مناسب و ارائه نوآوریهای جدید در زمینه سرویسهای آنلاین و سایر موارد موجب شد تا ایکس باکس 360 در فهرست موفقترین کنسولهای ایکس باکس قرار بگیرد که بازیهای این نسل نیز به لطف Backward Compatibility توسط ایکس باکس سری اس و ایکس پشتیبانی میشوند.
در این مطلب از اهوراشاپ قصد داریم تا به بررسی دلایل موفقیت این کنسول و تاثیر آن در صنعت گیم بپردازیم؛ با ما همراه باشید.
مقدمه ای بر ایک باکس 360
ایکس باکس Xbox 360 نسل هفتم از کنسولهای بازی ویدئویی است که توسط شرکت مایکروسافت تولید و به بازار عرضه شد. این مدل از کنسول بازی اولین بار در سال ۲۰۰۵ وارد بازار جهانی شد و تاکنون بیش از ۱۵۰۰ بازی برای آن ساخته شده است.
ایکس باکس 360 مدل متفاوتی نسبت به نسخه اصلی ایکس باکس بود و علامت کلیدی ایکس از روی بدنه آن حذف شد و با ظاهر نسبتا مینیمالیستی تری معرفی شد.
ایکس باکس 360 کلید موفقیت مایکروسافت در این نسل از کنسولهای بازی محسوب میشد و رقیب جدی پلی استیشن دو بود. متاسفانه، نسخه اصلی این کنسول دچار مشکلات فنی بود که یکی از شناخته شدهترین موارد آنرا میتوان به “حلقه قرمز مرگ” اشاره کرد که یک چهارم از کنسولهای عرضه شده به بازار را دربر گرفت.
مایکروسافت بعدها از طریق گارانتی طولانی مدت به حل این مشکل پرداخت. در این دوره، تعمیرکاران نیز با فروش ابزار و خمیر سیلیکون به خریداران سعی کردند تا گیمرها را در این مسیر یاری کنند.
در کنار نسخه اصلی ایکس باکس، مدلهایی مانند: ایکس باکس 360 اسلیم و مدلهایی مانند: ایکس باکس 360 اسلیم، کور، الیت، آرکید و E عرضه شدند و هر یک قابلیت بخصوصی داشتند که سونی را به عرضه مدلهای جدید در کنار نسخه اصلی ترغیب کردند.
بیشتر بخوانید: با بهترین بازی های ایکس باکس 360 آشنا شوید
پردازنده ایکس باکس 360 متشکل از 3 هسته زنون است که توسط شرکت نام آشنای IBM ساخته شده و پردازنده گرافیکی آن نیز ATI Xenon نام دارد. ایکس باکس در ابتدا تصمیم گرفت تا ایکس باکس 360 را با رم 256 مگابایتی به بازار عرضه کند، اما اپیک گیمز که وظیفه توسعه بازی Gears of War را بر عهده داشت به ایکس باکس ثابت کرد که برای عملکرد هر چه بهتر بازی باید کنسول با رم بیش از 256 و یا 512 گیگابایت تولید شود.
کنترلر ایکس باکس 360
در سالهای گذشته، کنسولهای زیادی با پشتیبانی از دسته بی سیم معرفی شدند که اولین مدل از آنها، کنسول آتاری 2600 بود. در این بین، سری دوم پلی استیشن نیز همانند ایکس باکس 360 با دسته بی سیم عرضه شدند.
با اینحال، نکتهای که کنترلر ایکس باکس 360 را نسبت به سایر مدلها متمایز میکند، طراحی خاص آن است که با در نظر گرفتن حالت قرار گیری دکمهها به عنوان یک دسته حرفهای برای علاقمندان بازیهای سبک تیراندازی شناخته میشود.
ایکس باکس در ساخت این دسته بازی از باتریهای قابل شارژ استفاده نکرد و گیمر مجبور بود تا باتریهای معمولی تهیه کند و در صورت بهینه سازی هزینهها دو باتری قابل شارژ را به سبد خرید خود اضافه کند تا در مدت زمان طولانی شارژدهی بهتری داشته باشد.
این تصمیم مایکروسافت اگرچه برای بعضی از کاربران غیر منطقی و ضعفی در مقابل دستههای پلی استیشن بود، اما میتوانست زمانی مورد استفاده قرار بگیرد که شارژ باتریهای قابل شارژ به پایان رسیدهاند و بازیکن میتوانست با تعویض باتریها دوباره به شکل بی سیم به تجربه بازی بپردازد.
برای خرید شارژر دسته بازی کلیک کنید.
در غیر اینصورت، بازیکن مجبور بود تا فاصله خود را از کنسول کاهش دهد تا بتواند دسته را با کابل به کنسول متصل کند. به علاوه، ایکس باکس این امکان را برای گیمرها فراهم کرد تا بتوانند دسته ایکس باکس 360 را در ویندوزهای مایکروسافت مورد استفاده قرار دهند و از تجربه بازی روی کنسول و دسکتاپ لذت ببرند.
تحول تجربه بازی های آنلاین
چه تورنمنتهای آنریل را روی 56 Connection تجربه کرده باشید و یا از بخش آنلاین Phantasy Star روی دریم کست لذت برده باشید، تا آن زمان میشد از مشکلات و کمبود قابلیت و سرعت ایراد گرفت، اما زمانیکه ایکس باکس عزم خود را برای تجربه جدیدی از بازیهای آنلاین جزم کرد، بخش بازیهای آنلاین به شکل شگفت انگیزی دچار تحول شد و رقیب سرسختی مانند سونی نیز به دنباله آن بخش آنلاین پلی استیشن را تقویت کرد.
ایکس باکس از سرویس ایکس باکس لایو به عنوان گل سرسبد بخش گیمینگ رونمایی کرد و با ارائه بروزرسانیهای جدید، بخش چت صوتی، فروشگاه بازیهای ایکس باکس وان و 360 و همچنین ایکس باکس لایو آرکید را راه انداخت.
پشتیبانی ایکس باکس 360 از سرویس های فیلم و سریال
قبل از اینکه ایکس باکس 360 معرفی شود، کنسولهای بازی همانند نامی که برای آن در نظر گرفته شده تنها برای اجرای بازی ساخته شده بودند و شرکتهایی مانند: سگا، نینتندو، سونی و مایکروسافت تنها به دنبال ارائه بازیهای انحصاری جدید و کسب درآمد در این زمینه بودند.
اما زمان عرضه ایکس باکس 360، مایکروسافت ایده خود را نسبت به انحصاری سازی کنسولها برای اجرای بازیها کنار گذاشت و از ایکس باکس 360 به عنوان دستگاهی سرگرم کننده برای اجرای سرویسهای فیلم و سریال و همچنین موسیقی رونمایی کرد که گیمرها را در کنار تجربه بازی به مشاهده سایر محتواهای بصری دعوت میکرد.
در این بین، اگرچه پلی استیشن 3 اولین کنسول دنیا محسوب میشود که از درایور بلوری پشتیبانی میکند و فناوری آن در این زمینه از ایکس باکس نوینتر است، اما مایکروسافت با عرضه سرویس محبوبی مانند نتفلیکس، رسانه آنلاین را در دستگاههای خود به بازارهای جهانی عرضه کرد و مورد استقبال واقع شد.
به لطف این تصمیم، حالا خانواده کنسولهای نسل نه ایکس باکس میزبان برنامههای مهمی مانند: اسپاتیفای، هولو، نتفلیکس، اپل موزیک، توییچ و حتی یوتیوب هستند که دسترسی کاربران را به چنین برنامههایی فوق العاده آسان میکند.
کینکت و بازی های حرکتی
شاید تصور کنید که خرید کینکت برای تجربه چند بازی حرکتی و دوباره روی آوردن به دسته، اقدامی خسته کننده باشد و صرفا پول شما را هدر دهد، اما مایکروسافت قبل از عرضه کینکت به کاربرد این دستگاه در حوزه سلامت و آسیب شناسی اندیشید و دریافت که کینکت در زمینههای حرکتی کاربرد دارد.
به عنوان نمونه، افرادیکه دچار آسیبهای بدنی هستند و قادر نیستند تا برخی از فعالیتها را انجام دهند، ارتباط کینکت با ایکس باکس موجب میشود تا چنین ضعفهایی مشخص شوند و مهارتهای حرکتی مردم نیز از طریق این ابزار و کاردرمانی بهبود یابد.
بیشتر بخوانید: معرفی پرفروش ترین بازی های ایکس باکس 360
یکی از اعضای بخش نرم افزاری کینکت که Kuno Tsunoda نام دارد، در پروژه هولولنز مایکروسافت نیز دست داشته و در بخش سنسورهای حرکتی تاثیر بسزایی داشته است.
ایکس باکس لایو آرکید
ایکس باکس لایو آرکید به عنوان عضو جدایی ناپذیر و دوست داشتنی ایکس باکس لایو تبدیل شده بود و اگرچه زمان عرضه آن به معرفی اولین ایکس باکس مربوط میشد، اما با معرفی ایکس باکس 360 و ورود ایکس باکس به بازیهای رترو موجب شد تا این بخش از ایکس باکس بیش از قبل مورد توجه قرار بگیرد.
ایکس باکس لایو یک سرویس دانلود دیجیتالی بازی ویدئویی است که از طریق فروشگاه ایکس باکس در دسترس قرار گرفت . تمرکز این سرویس روی بازیهای کوچکتر از ناشران اصلی و توسعه دهندگان بازیهای مستقل است و فعالیت این وبسایت همچنان در نسل نه ادامه دارد.
این فروشگاه همواره با بازیهای جدید، قابلیتهای چند نفره و همچنین بروزرسانی گرافیک HD بروزرسانی میشد و خوشبختانه ایکس باکس بازیهای مستقل را نیز فراموش نکرده بود؛ بازیهای به یادماندنی مانند: Limbo, Braid و Super meat boy از عناوین مهم ایکس باکس لایو آرکید هستند.
در آخر نیز، ایکس باکس لایو آرکید به بازیکنان اجازه میداد تا نسخه آزمایشی بازیها را تست کنند و سپس به خرید آنها ترغیب شوند.
حمایت بیشتر از بازی های مستقل
در سال 2016 و زمانیکه سونی و مایکروسافت بر سر عناوین و استودیوهای مستقل با هم میجنگیدند، تصور آن سخت بود تا باور کنیم که در سالهای قبل از 2016 نیز این دو شرکت همچنان به حمایت بیشتر از بازیهای مستقل علاقه نشان دهند.
برای خرید بازی ایکس باکس 360 کلیک کنید.
در دوران پلی استیشن 2 و قبل، سونی و مایکروسافت بیشتر به دنبال فروش بازیهای انحصاری، فروش بازیهای فیزیکی و ایجاد ارتباط با تیمهای کوچک بودند که به هیچ عنوان کافی نبود. اما با گذشت سالها و عرضه سرویسهای جدید برای کاربران ایکس باکس، مایکروسافت تصمیم گرفت تا فعالیت سرویس جدیدی با نام Xbox Liive indie را شروع کند.
در این سرویس تعداد بی شماری از بازیهای مستقل قرار داشتند که تجربه همه آنها برای بازیکنان تا حدی غیر ممکن است. با اینکه این سرویس پس از عرضه ایکس باکس وان کنار رفت و دیگر فعالیت خود را ادامه نداد، اما حالا هم سونی و هم مایکروسافت بخشی از تمرکز خود را روی پشتیبانی از استودیوهای مستقل و ایجاد بازیهای نوآورانه و جدید گذاشتهاند تا در مقابل یکدیگر به رقابت بپردازند.
اچیومنت ها
زمانیکه ایکس باکس درباره اچیومنت بازیها و دریافت جایزه پس از کسب امتیاز اشاره کرد، کسی باور نمیکرد که این خبر واقعی باشد، اما زمانیکه این رویا به حقیقت پیوست، بازیکنان دست از پا نمیشناختند و بعضی اوقات تا شب بیدار میماندند تا اچیومنت بازیهای محبوب خود را تکمیل کنند و در کنار فخر فروشی به دوستان، از امتیازات خود لذت ببرند.
سونی نیز در این مسیر، اصطلاح پلاتینیوم کردن را برای تکیمل اچیومنت بازی های خود انتخاب کرد که امروزه ورد زبان هر علاقه مند به بازیهای پلی استیشن است.
بیشتر بخوانید: معرفی بهترین بازی های ایکس باکس وان
نظرات کاربران