سئو چیست ؟ بهینه سازی موتور های جستجو

سئو - seo

سئو (SEO) چیست ؟

واژه  SEO  مخفف  Search Engine Optimization  (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) است .  یعنی به کمک تکنیک های سئو می توانیم رتبه سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو (که مهم تر از همه Google می باشد ) ارتقا دهیم و به لینک های ابتدایی صفحه نتایج برسیم.

در اینترنت همه چیز از یک جستجو آغاز می شود . بر اساس آمار موجود به طور میانگین در هر ثانیه ۴۰۰۰۰ جست و جو فقط توسط گوگل انجام می شود. یعنی در هر روز ۳.۵ میلیارد و در سال ۱.۲ تریلیون بار در تمام دنیا جستجو توسط گوگل انجام میشود .

سئو علاوه بر جذب بازدید کنندگان ، ناخود اگاه اعتماد کاربر را نیز جذب میکند . چرا که کاربران اینترنت به نتایج موتور های جستجو مانند گوگل و یاهو اعتماد دارند .

برای اینکه ذهنیت دقیق تری نسبت به دانش سئو داشته باشید باید بدانید که موتور های جستجو ، بیش از ۲۰۰ پارامتر و ملاک را برای بررسی و انتخاب بهترین سایت ها و نمایش آنها در نتایج جستجو مورد استفاده قرار می دهند.

به عنوان مثال : کیفیت محتوا ، سئوی تصاویر ، بک لینک ها ، سرعت سایت و … توسط ربات های موتور های جستجو بررسی میشوند و در نهایت امتیازی برای آن صفحه در نظر گرفته می شود ، هر چه این امتیاز یا رنک بیشتر باشد جایگاه سایت در نتایج جستجو بالاتر خواهد بود.

تاریخچه سئو :

زمانی را به خاطر داریم که جنگ بر سر کلمات کلیدی و ارتقاء Page Rank در گوگل بود . به لطف پیج رنک معنای واقعی تازه در اینترنت احساس می شد . پیج رنک رتبه و امتیازی بود که گوگل از ۱ تا ۱۰ به وبسایت ها و وبلاگ ها اختصاص می داد . هرچه این عدد به ۱۰ نزدیک تر بود نشان از آمار بالا و سئوی فوق العاده آن سایت بود .

اگر از قدیمی های وب بپرسید پیج رنکتان چند بود و دیدید کسی با افتخار گفت ۳، تعجب نکنید! پیج رنک ۳ گرفتن شاهکار بود، حتی خیلی ها در گرفتن ۱ درمانده بودند ، بزرگترین سایت های ایران به سختی به ۴ و تعداد انگشت شماری به ۵ می رسیدند .

سئوی نسل جدید و حضور الگوریتم های هوشمند مانند پاندا و پنگوئن باعث شد تا دنیای سئو تجربه ی جدیدی را آغاز کند .

seo

انواع  سئو :

  • سئوی داخلی (On Page Seo) :

به مجموعه آیتم هایی گفته می شود که تحت کنترل مدیر سایت است و در داخل خود سایت باید انجام شود .

به عنوان مثال بهینه سازی تصاویر، ایجاد ساختار لینک ها، لینک سازی داخلی و دیگر موارد که آن ها را مطرح و چگونگی استفاده از آن را بیان خواهیم کرد .

در خلاصه سئوی داخلی به کیفیت محتوا و خود سایت مربوط می شود و هر چقدر روی آن تمرکز کنید سایتتان از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود .

  • سئوی خارجی (Off Page Seo) :

سئو خارجی به فعالیت های خارج از سایت مربوط می شود و در آن قدرت برند حرف اول را می زند .

میزان فعالیتتان در شبکه های اجتماعی و تعداد لینک هایی که از دیگر سایت ها به سایتتان منتهی می شود ، از جمله اقدامات مهمی است که در سئوی خارجی مطرح است .

انواع روش های سئو :

  • کلاه سفید :

همان طور که از نامش پیداست ، هدف در سئوی کلاه سفید رشد اصولی منطبق بر قوانین موتور های جستجو است .   این استراتژی باعث جذب بازدید دائمی می شود .

  • کلاه سیاه :

در این روش فرد با آگاهی از قوانین موتور های جستجو از آن ها سوءاستفاده میکند تا با سرعت هرچه تمام تر و هر چند موقتی به جایگاه نخست در نتایج جستجو دست یابد .

  • کلاه خاکستری :

این تکنیک مجموعه ای از روش های کلاه سفید و کلاه سیاه می باشد ، در این روش بیشتر از کلاه سفید استفاده می شود .

سخن آخر :

خب امیدوارم این مطلب شما را با سئو اشنا کرده باشد و اینکه علم سئو بزرگتر از این حرفاست و نیازمند تلاش زیاد برای یادگیری می باشد .

 

برای مطالب بیشتر میتوانید به سایت ویکی پدیا در لینک زیر مراجعه کنید !

ویکی پدیا

(انتشار مقاله توسط فروشگاه اینترنتی اهوراشاپ)

درباره نویسنده :

با سلام خدمت شما دوستان عزیز ! بنده امیرحسین احدنژاد هستم دانشجوی رشته نرم افزار . امیدوارم مطالب ارائه شده برای شما دوستان مفید واقع شده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *