0

آشنایی با سیر تکامل دسته بازی

بازدید 398
زمان مطالعه: 10 دقیقه

روند تکامل دسته های بازی سالهاست که همراه با کنسول ها پیش می رود. از دسته های بزرگ تا دسته های بازی کنسول های نسل نه، همگی شاهد پیشرفت چشم گیر و ویژگی های خاصی بودند و هستند که چشم علاقمندان را به خود جذب می کنند و با استفاده از هر کدام از آنها، انگار به زمان سفر کرده اید.

به لطف این پیشرفت و تکامل، قصد داریم تا در این مقاله از اهوراشاپ به معرفی دسته های بازی برویم که از سال های 1972 تا الان تولید شده اند و هر کدام ویژگی های خاص خود را یدک می کشند.

 1972: Magnavox Odyssey

دسته بازی

  Magnavox Odyssey اولین سیستم گیمینگ و تجاری جهان است که همراه با دسته ای ساده و همچنین کاربردی به بازار عرضه شد. هر کدام از دو دسته دارای حسگر هایی در بالای خود هستند که به کاربر اجازه می دهند تا در جهت های افقی و عمودی حرکت کند.

بیشتر بخوانید: 6 برتری پلی استیشن 3 نسبت به ایکس باکس 360

در حالیکه، این نوع از دسته ها که به عنوان جعبه نیز شناخته می شوند، یک گزینه فوق العاده برای بازیی هایی مانند: تنیس روی میز هستند، اما در آن زمان کاربران از آنها در خانه به عنوان کنسول گیمینگ استفاده می کردند تا از فراغت خود لذت ببرند.

1974: Pong

دسته بازی

کنسول آتاری با نام ” پونگ” یک مدل معروف و کنسول خانگی است که دو دسته آن روی سیستم ساخته شده اند و مردم به عنوان کنسول آرکید از آن استفاده می کنند. این موضوع و اقدام آتاری باعث شکایت مگناوکس شد. زیرا این شرکت در تلاش بود تا شرکت هایی که بدنبال سرمایه گذاری روی فناوری هستند را سرکوب کند.

1977: Atari 2600

دسته بازی

اگرچه کمپانی هایی مانند سگا و تایتو مدت ها استاندارد جوی استیک را در کنسول های خود رعایت کردند، اما آتاری اولین کنسول خانگی با تنها یک جوی استیک را برای تمامی بازی ها به بازار عرضه کرد. آتاری 2600 که در سال 1977 به بازار عرضه شد، سالها به عنوان معیار اصلی طراحی کنسول های خانگی شناخته می شد و توانست بخش بزرگی از فروش بازار را از آن خود کند.

1983: Family Computer

دسته بازی

نینتندو با معرفی Family computer، طراحی خاص و متفاوت را به بازار عرضه کرد که از طرح های مستطیلی قرمز و طلایی بهره می برد. به علاوه، دکمه پلاس و دو دکمه A و B به همراه دکمه های Start و Select نیز برای این کنسول در نظر گرفته شده بودند.

کنسول Family Computer که با نام فمیکرون نیز شناخته می شود با دو دسته بی سیم به بازار عرضه شده بود که دسته دوم به میکروفون مجهز شده بود که برای بازی های مخصوصی مورد استفاده قرار می گرفت.

1985: Nintendo Entertainment System

دسته بازی

اگرچه دو سال از عرضه کنسول فمیلی کامپیوتر می گذشت، اما دسته بازی این کنسول تبدیل به نمونه ای از طراحی شد و نینتندو آنرا در سال 1989 به کنسول Nintendo Entertainment آورد. دسته بازی این کنسول نسبت به مدل فمیلی از طراحی گردتری بهره می برد که زیبایی خود را با رنگ های سیاه، خاکستری و قرمز ترکیب می کرد.

کاربران می توانستند این دسته را از کنسول جدا کنند و دوباره به آن متصل کنند. به علاوه، دسته شماره 2 این کنسول از میکروفون بهره می برد. به لطف دسته کنسول فمیلی و تکامل آن با کنسول نینتندو، کم کم این این طراحی تبدیل به استاندارد شد و بسیاری از شرکت ها تصمیم گرفتند تا از همین روش استفاده کنند.

بعدها، زمانیکه دسته کنسول های فامیکون و سوپر نینتندو در اوایل دهه 90 عرضه شدند، دسته های بازی آنها به این گونه نشد و تصمیم گرفتند از دسته هایی با طراحی بهتر و قابلیت های بیشتر طراحی و تولید کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کمیاب ترین کنسول های بازی جهان

1988: Sega Mega Drive

دسته بازی

با شروع عرضه سگا مگا درایو در ژاپن، سگا از یکی دیگر از دسته های خود با طراحی متفاوت و تکامل یافته پرده برداری کرد. با در نظر گرفتن الهام از طراحی های قبلی، سگا مگا درایو توانست با موفقیت خوبی مواجه شود و راه خود را با نام سگا جنسیس به سمت آمریکای شمالی باز کند.

دکمه های این کنسول، شامل: سه دکمه اصلی A,B,C و دکمه های حرکتی به همراه Select می باشد. با این طراحی، سگا مگا درایو با دکمه های کاربردی تبدیل به مدلی جدید و پر طرفدار شد. به لطف این زبان طراحی، کاربران می توانستند از قابلیت های بیشتر استفاده کنند و دست توسعه دهندگان بازی نیز برای اضافه کردن قابلیت ها باز شد.

برای خرید بازی سگا کلیک کنید.

1994: PlayStation

دسته بازی

در سال 1994، کمپانی سونی در کنار کنسول انقلابی و فوق العاده خود، از دسته زیبا و کاربردی نیز رونمایی کرد. شکل این دسته شامل: دکمه های تغییر جهت، دکمه های استارت و انتخاب، دکمه مثلث سبز، دایره قرمز، ضربدر آبی و مربع صورتی رنگ بود که به همراه دکمه های پایین نیز عرضه می شد.

این دکمه ها که بعدها در تمامی مدلهای دسته سونی نیز دیده می شد، یکی از کاربردی ترین و بهترین ایده های ساخت دکمه بود که شرکت های بسیاری از آن الهام گرفتند.

برای خرید بازی پلی استیشن ۱ کلیک کنید.

1996: Nintendo 64

دسته بازی

کنسول بعدی نینتندو یک مدل انقلابی بود که در دهه 90 و با دسته ای با طراحی انقلابی نیز به بازار عرضه شد.

این دسته از طراحی سه شاخه و M مانند بهره می برد که در هر سمت، یک سری از دکمه ها مانند: دکمه های جهت در یک سمت، دکمه شروع و جوی استیک در بخش وسط و دکمه های کاربردی با رنگ های زرد، سبز و آبی نیز در بخش کنار قرار داشتند.

به علاوه، این دسته از دکمه های پایین برای کاربرد و قابلیت های بیشتر نیز بهره می برد، اما بخش جوی استیک یکی از بهترین بخش ها بود و به کاربر اجازه می داد تا بازی های مختلفی را با آن تجربه کند.

دسته بازی دوآل شاک (1998)

دسته بازی

دسته اصلی پلی استیشن، مدت ها بود که به فروش می رفت و این روند تا سال 1998 ادامه یافت. اما سونی تصمیم گرفت تا با طراحی و ساخت دسته جدیدتر و قابلیت بهتر، انگیزه بیشتری را در بازیکنان بوجود بیاورد و تجربه گیمینگ آنها را نو کند.

به همین منظور، سونی دو دکمه جوی استیک را به دسته قبلی خود اضافه کرد و ویبره نیز، یکی دیگر از بخش های جالب توجه و کاربردی این دسته بودند که به عنوان مثال: بازیکنان در صورت برخورد به دیوار و یا ضربه خوردن این ویبره را احساس می کردند و حس عجیب و خاصی به آنها منتقل می شد.

معرفی دسته دوال شاک، یک شروع انقلابی و تکاملی بود که اگرچه در نسخه های بعدی با قابلیت های کمتر و تغییرات کوچک تری در مدلهای دوال شاک دو و سه عرضه شد، اما پشتیبانی از بلوتوث و حتی لمس سه بعدی قابلیت هایی هستند که سونی با استفاده از آنها توانست به سرعت به عنوان پیشتاز بی رقیب شناخته شود و به سمت جلو حرکت کند.

برای خرید بازی پلی استیشن ۲ کلیک کنید.

2001: GameCube

دسته بازیدسته بازی گیم کیوب یک شروع تازه برای افرادی بود که با دیدن و تجربه دسته نینتندو 64 کاملا گیج شده بودند. نینتندو به جای استفاده از سه بخش برای جای گذاری دکمه ها، از دو بخش استفاده کرد و دکمه های جهت A,B و جوی استیک را در آن تعبیه کرد.

در بخش بعد، این دسته از دکمه های، A ، B کوچک به همراه دکمه های X و Y بهره می برد و دکمه خاکستری کنار نیز برای کنترل شخصیت استفاده می شد. به علاوه، دکمه زرد رنگ نیز همانند نینتندو 64 به عنوان دکمه C بود و بیشتر برای کنترل دوربین مورد استفاده قرار می گرفت.

2001: Xbox

دسته بازی

پس از سلطنت سونی بر بازار کنسول های بازی، مایکروسافت نیز تصمیم گرفت تا شانس خود را برای موفقیت و پیشرفت در این عرصه امتحان کند. این شرکت آمریکایی نه تنها کنسولی قوی با طراحی زیبا را به بازار عرضه کرد،بلکه دسته کنسول نیز نسبت به دسته کنسول های هم رده کاملا متفاوت و شیک بود.

این کنسول که با نام Game Cube در بازار ژاپن عرضه شد، توانست موفقیت های زیادی را نصیب خود کند و کنسول های بسیاری تحت این نام ساخته شدند. دسته این کنسول با دو دکمه آنالوگ، یکی در سمت چپ و یکی در سمت راست ساخته شده بود. به علاوه، یکی از موارد قابل توجه این دسته، کارت حافظه و طراحی پایین دسته بود، که اگرچه بعضی از کاربران در ابتدا نمی توانستند با آن حس راحتی کنند، ولی پس از مدتی به آن عادت کردند.

دکمه قرمز رنگ این دسته (B)، سبز (A)، (Y) نارنجی و X آبی بودند.

بیشتر بخوانید: معرفی پرفروش ترین بازی های ایکس باکس 360

2005: Xbox 360

دسته بازی

دسته ایکس باکس 360، یک گزینه تکاملی و اصلاح شده برای کنسول قبلی مایکروسافت بود که به عنوان یکی از گزینه های مورد علاقه بازیکنان تبدیل شد و آنها قادر بودند تا از طریق این دسته، بازی های کنسول و رایانه را تجربه کنند.

به لطف وزن کم، رنگ های متنوع و حذف شدن سیم برای استفاده از دسته به شکل بی سیم، بسیاری از کاربران تمایل بیشتری نسبت به این نسل از دسته های مایکروسافت داشتند و تنفر کاربران به پایان رسیده بود. مایکروسافت همچنین دکمه های تریگر و ریست را نیز برای سهولت کاربران در این دسته جایگذاری کرد.

در کنار این دسته بازی، طراحی دسته ایکس باکس وان به سختی تغییر کرد و مایکروسافت تنها تغییراتی را برای کاهش وزن دسته روی آن اعمال کرد تا بتواند با دسته بازی پلی استیشن رقابت کند.

برای خرید بازی ایکس باکس ۳۶۰ کلیک کنید.

2006: Wii

دسته بازی

طبق معمول همیشه، نینتندو یکبار دیگر از فناوری و خلاقیت خود برای ساخت یک دستگاه و دسته بازی کاملا متفاوت استفاده کرد. با عرضه دسته Wii Remote و لوازم جانبی Nuncuck، نینتندو بازی های حرکتی را به دنیای ما آورد تا بازیکنان بتوانند از بخش قابل توجهی از جنبه های کنسول ها استفاده کنند.

دسته Wii Remote با قابلیت های تشخیص و حسگرهای نوری می توانست حرکت کاربران را تشخیص دهد و تمامی آنها را به بازی انتقال دهد. بازیکنان می توانستند در حین انجام حرکات و تعامل، از دکمه ها نیز استفاده کنند و حرکاتی را اعمال کنند. از اینرو، دسته Nunchallk برای جستجو و جهت یابی مورد استفاده قرار می گرفت.

دسته Wii Remote به شکل دسته ای معمولی مورد استفاده قرار میگرفت و دکمه های آن مانند: A، پلاس، هوم و 1، 2 و منها هر کدام عملکرد خاص خود را نشان می دادند. برای بعضی از بازی ها نیز، دسته Nunchuck به پایین دسته بی سیم متصل می شد.

2012: Wii U

دسته بازیWii U یکی دیگر از پروژه های ریسکی نینتندو بود که کنترلش به دلایل خاصی به عنوان یک محصول مهم شناخته می شد؛ این دسته بصورت یکپارچه برای کنسول طراحی شده بود و استفاده از کنسول، نیازمند دسته بازی بود.

گیم پد دسته از دو بخش آنالوگ و صفحه نمایش بزرگ تشکیل شده بود که در کنار آن، دکمه های استارت و انتخاب نقش مهمی در تعامل بازیکن با منو بازی داشتند. به علاوه، دکمه های X,Y,B,A و دکمه های جهت یابی نیز در این پد مورد استفاده قرار گرفته اند.

به علاوه، دکمه هایی برای برگشت به صفحه هوم، تلویزیون و همچنین دکمه پاور نیز وجود داشت. تمامی این ویژگی ها بعدها باعث شد تا کنسول های خاصی مانند: نینتندو سوییچ و استیم دک نیز به بازار عرضه شوند و پرچم کنسول های قابل حمل یکبار دیگر در کنار کنسول های خانگی به اهتزاز در بیاید.

در کنار این موارد، صفحه نمایش این گیم پد کاملا لمسی بود و می توانستید از طریق Wii Remote به پرو کنترلر متصل شوید. با تمامی این ویژگی های مثبت، متاسفانه Wii U نتوانست تا مدت زیادی در بازار حضور داشته باشد، اما ایده و قابلیت های بروز آن موجب هموار شدن راه شرکت های مختلف شد.

2017: Nintendo Switch

دسته بازی

نینتندو یا سلطان ریسک ها، یکبار دیگر بزرگترین خطر را در قبال ساخت و عرضه نینتندو سوییچ پذیرفت و توانست در رنک فروش به مقام بالایی دستیابد. به لطف موفقیت کنسول Wii U و قابلیت های دستی آن، نینتندو سوییچ نیز به قابلیت های مختلفی مجهز شده بود و دسته های بازی این کنسول که با نام جوی کان نیز شناخته می شود به کنسول متصل می شوند.

هر طرف از این کنسول از جوی کان مخصوص خود بهره می برد. در هر دو طرف کنسول دکمه های جوی استیک اضافه شده و دکمه های جهت یابی نیز در سمت چپ قرار دارند.

یکی از ویژگی های جالب توجه این کنسول و دسته آن، قابلیت جدا کردن دسته ها از کنسول و وصل کردن آنها به یکدیگر است. بدین شکل می توانید نینتندو سوییچ خود را تکیه دهید و با هر دو دسته به بازی بپردازید.

اگرچه نینتندو سوییچ یک کنسول دستی و قابل حمل است، اما می توانید آنرا به تلویزیون وصل کنید و از طریق دسته های بی سیم به بازی بپردازید. هر دو جوی کان از ویژگی HD Rumble بهره می برند که تاثیر قابل توجهی را در تجربه گیمینگ شما ایجاد می کند و بازی کردن دو چندان می شود.

بیشتر بخوانید: با پرفروش ترین کنسول ها در تاریخ جهان آشنا شويد

2020 : PlayStation DualSense

دسته بازی

پس از عرضه نسل جدیدی از کنسول های نسل نه و وارد شدن دو کمپانی سونی و مایکروسافت به این رقابت جدی، هر دو از دسته های خود رونمایی کردند که سونی با عرضه دوآل سنس تجربه کاربری بازیکنان را بهبود بخشید و حالا می توانند از طراحی، رنگ های جدید و قابلیت ویژه لذت ببرند.

در سمت چپ، چهار کلید جهت دار وجود دارد که با خط مشکی زیبای دسته متمایز شده است. در بخش سیاه رنگ دسته، دو دکمه، جوی استیک، علامت پلی استیشن قرار دارد که با آرایش زیبا و خاصی در این دسته قرار گرفته است. در بخش سمت راست نیز همانند معمول، دکمه های تعاملی و دکمه منو وجود دارد و دکمه های تریگر نیز در بخش پایین قرار دارند.

جدیدترین تغییر دسته بازی های ویدیویی، قابلیت هپتیک فید بک نام دارد که به گفته بسیاری از توسعه دهندگان و بازیسازان یک جهش عالی برای ارتقا سطح تجربه بازیکنان است.

پیتر روبین، یکی از نویسندگان وبسایت مشهور Wierd در رابطه با این فناوری می گوید:

زمانی که این تکنولوژی با بلندگوهای پیشرفته کنترلر جدید ترکیب شود، هپتیک جلوه‌های حیرت انگیزی را فعال می‌کند. استودیو ژاپنی سونی چندین دموی کوتاه مختص به توضیح همین تکنولوژی طراحی کرده است و من آن‌ها را تجربه کردم. در یکی از این دمو ها کنترل شخصیتی را بر عهده داشتم که بر روی سطوح مختلف حرکت می‌کرد و تجربه تمام آن‌ها تجربه‌ای متمایز و غافلگیرانه بودند. در سطح شن و ماسه حس کندی به من منتقل شد و در گل و لای حس غوطه ور شدن را در دستانم تجربه کردم. در سطوح یخ، حس می‌کردم کنترلر با فرکانس بسیار بیشتری واکنش نشان می‌دهد و حس سر خوردن شخصیت کامل مشخص بود. وقتی به داخل استخر شیرجه زدم، حس مقاوت آب را در دستانم حس کردم و زمانی که از یک پل چوبی در حال عبور بودم، حس نبود تعادل به وجود آمد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید