0

بازی های ویدیویی چگونه بر ذهن ما تاثیر می گذارند؟

بازدید 297
زمان مطالعه: 9 دقیقه

بازی های ویدیویی از انواع سرگرمی های مدرن به شمار می روند که گیمرها 3 میلیارد ساعت از زمان خود را روبروی مانیتور رایانه صرف بازی می کنند. به دلیل گستردگی استفاده از کنسول های بازی بین خانواده ها، جوانان و حتی سالمندان، محققان و دانشمندان بخش قابل توجهی از زمان خود را صرف تحقیق و بررسی روند تاثیر گذاری بازی های ویدیویی بر مغز انسان ها کرده اند که نتیجه آنها بسیار کاربردی و جالب توجه است.

در یک نگاه، بیش از 150 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا 3 ساعت از هفته خود را صرف بازی های ویدیویی می کنند و بعضی از آنها به طور مداوم و هر روز از تجربه بازی ها لذت می برند. میانگین سن گیمر ها 35 سال است. در حالیکه 72 درصد از گیمر ها سنی برابر با 18 سال و یا بیشتر دارند. بیش از 72 درصد از والدین کودکان و خردسالان نیز ادعا کرده اند که بازی های ویدیویی تاثیر خوبی روی آنها گذاشته و خلاقیت آنها را پرورش می دهد.

در این بین، بازی های پرفروش جهان مانند ماینکرافت مملو از خلاقیت و هنرهای مختلف هستند که گیمرهای سراسر جهان را به خود جذب کرده و هرکس با طرز فکر و اندیشه خود به دنبال خلق یک اثر است. به علاوه، بازی هایی مانند: جی تی ای، پابجی و لست آف آس نیز در فهرست پر فروش ترین بازی های تاریخ حضور دارند که با المان های اکشن و تیراندازی مختص علاقمندان این ژانر ساخته شده اند.

با وجود قبول نکردن علم مبنی بر تاثیر گذاری بازیهای خشن بر رفتار و ذهن افراد در سالهای گذشته، ولی بسیاری از والدین، معلمان و منتقدان بر تاثیر بازی های تیراندازی بر مغز گیمرها و افراد جامعه تاکید می کردند. در آخر و پس از گذشت چند سال، بالاخره محققان دریافتند که بازی های تیراندازی و خشونت بار تاثیر منفی بر جامعه می گذارد و باید کنترل شود.

برای بررسی قیمت و خرید بازی ویدیویی کلیک کنید



جنبه های تاثیر گذار بازی های ویدیویی بر مغز

اگر یک بازی ویدیویی می تواند هم مضر و هم مفید باشد، چگونه می توانیم تاثیر آنرا روی فرد و جامعه پیش بینی کنیم؟ متخصصان چگونه می توانند با وجود خارج شدن از بحث های دو قطبی سازی همچنان نتایج مطالعات خود را منتشر کنند؟

در دسته بندی جنبه های تاثیر گذار بازی های ویدیویی بر مغز، المان های مهمی وجود دارد که هر کدام بر این نتیجه تاثیر گذار هستند، که در این مقاله از اهوراشاپ آنها را بررسی میکنیم.

ساعات بازی

gameplay

انتظار می رفت، همانطور که مردم زمان زیادی را صرف بازی های ویدیویی می کنند، خطر عملکرد ضعیف دانش آموزان در مدرسه، افزایش وزن و چاقی، مشکلات فیزیکی مانند (سندروم تونل کارپال) و سایر بیماری ها افزایش پیدا کند. ما همچنین می توانیم اختلالاتی مانند: حساسیت به نور یا صرع را به تعداد ساعت های صرف شده جلوی مانیتور رایانه ارتباط دهیم.

این ارتباطات با شخصیت فرد شروع می شود. به عنوان نمونه: دانش آموزان ضعیف وقت بیشتری را صرف بازی های رایانه ای می کنند و پیشرفت در این بازی ها به آنها حس قدرت کاذب می دهد که منجر به دور شدن از درس و تمرکز بیشتر روی بازی های رایانه ای می شود.

با اینحال، هر ساعتی که یک گیمر برای بازی کردن صرف می کند برابر با یک ساعت دور بودن از تحصیلات، خلاقیت، خواندن، ساختن، حل نکردن تمرین ها و سایر مهارت ها است که باعث ضعف تحصیلات دانش آموز و پیشرفت او در آینده می شود. با اینحال، بازی هایی طراحی شده اند که درصدد آموزش دروس تخصصی و عمومی هستند تا دانش آموزان را از ابعاد دیگر صنعت گیم و فناوری با خبر کنند و آنها را از این طریق یاری کنند.

بازی های ویدیویی

به عنوان نمونه: شیمی یکی از دروس تخصصی و مهم رشته های تجربی است که موضوعات ان تنها به صورت تئوری به دانش آموزان آموزش داده می شود و هیچ خبری از بخش های عملی نیست. از اینرو، بازی های آموزشی می توانند جایگزین نسبتا مناسبی برای این ضعف ها باشند و با آموزش عناصر، ترکیب های مختلف و مباحث کلی و جزئی شیمی، دانش آموزان را در توسعه اطلاعات فردی و دانش آنها یاری کنند.

مطالعات مرتبط در این زمینه نیز نشان می دهد، تحصیلات ضعیف دانش آموزان منجر به پیشرفت آنها در بازی های رایانه ای می شود. به علاوه، بازی های ویدیویی با گیم پلی اعتیاد آور میزان تحرک افراد را کاهش می دهند و این روند با مبتلا شدن به بیماری هایی مانند چاقی و سایر بیماری های مرتبط به چاقی نیز در ارتباط است.

محتوای بازی های ویدیویی

بازی های ویدیویی

بدون شک، محتوای بازی ویدیویی یکی از مهم ترین و جدایی ناپذیرترین بخش های بازی است که هر بازی با پیشرفت در این زمینه و ارائه محتوای مناسب می تواند گیمرهای مختلفی را از سطح جهان به خود جذب کند. مطالعات نشان می دهد که نه تنها بازیهای ویدیویی آموزشی می تواند مهارت های تحصیلی دانش اموزان را افزایش دهد، بلکه محتوا و اطلاعات آنها به قدری کامل و کاربردی است که بهتر از تشخیص دکترها عمل می کند و می تواند به آنها در مبارزه با بیماری های سخت مانند: دیابت و آسم کمک کند.

مطالعات مشابهی نیز در زمینه بازی های خشن و تیراندازی انجام شده و نشان می دهد که این نوع از ژانرها رفتارهای شما را تغییر می دهند و ممکن است که شما چنین رفتارهایی را در زندگی واقعی خود اعمال کرده و به عنوان یک خطر برای افراد جامعه تلقی شوید.

بازی های ویدیویی

تحقیقات روی 1595 کودک کشور ژاپن و ایالات متحده آمریکا اطلاعاتی را آشکار می کند که هر کودکی که به مدت زمان طولانی بازی های اکشن و تیراندازی را تجربه کند با حالت های پرخاشگرانه با اطرافیان خود در مدرسه و خانواده نیز رفتار می کند.

با فهمیدن این نتایج خواهید فهمید که اطلاعات، تصاویر و احساسات منتقل شده به شخص چه بد و چه خوب ممکن است گاهی تا اتمام بازی در ذهن شما ثبت شود و گاهی برای مدت زمان طولانی در جهان واقعی برای شما کاربردی باشد. از اینرو، یادگیری اطلاعات و دانش در زمینه های مختلف از طریق بازی های ویدیویی به مدت زمان مختلفی و بر اساس معیارهای مختلف در تحصیلات و زندگی روزمره کاربردی خواهد بود.

ساختار

sky trafffic

ساختار بازی های ویدیویی که در بیشتر اوقات صفحه مانیتور را روشن می گذارند و بازیکن باید به آن توجه کند موجب شده تا تاثیر آن روی بازیکنان باقی بماند. به عنوان مثال: در بعضی از بازی ها گیمر وظیفه دارد تا تغییرات موجود در تصاویر و محیط را تشخیص دهد و در کمترین زمان ممکن آنرا اطلاع دهد. به همین دلیل، این بازی تاثیری روی کاربر می گذارد تا به طور خودکار و با آگاهی کامل به جزییات دقت کند و تغییرات را تشخیص دهد.

چنین مهارتی به افراد کمک می کند تا در زمینه های تخصصی مانند: ترافیک هوایی و تشخیص هواپیماهای مختلف سریع باشند و مهارت حرفه ای خود را در این زمینه نشان دهند.

در بعضی دیگر از بازی ها، بازیکنان موظف هستند تا ابعاد مجازی سه بعدی را در جهان دو بعدی مسیر یابی و پیدا کنند. یافتن اجسام سه بعدی دورتر از فرد اندکی سخت تر از اجسام نزدیک است. از اینرو، مهارت تصور جهان ها توسط بازیکن به ثبات آگاهی، گرایش و نشانه ها بستگی دارد تا به راحتی این بازی را به اتمام برساند.

مکانیک بازی های ویدیوی

بازی های ویدیویی

مکانیک های گیم پلی یک بازی تاثیر بسزایی در روند پیشرفت آن دارند و موجب تسلط بازیکن بر مهارت های اصلی می شوند که گاهی به زندگی واقعی آنها تزریق می شود. این بخش مهم یک بازی به ساختار آن نیز مرتبط است. به عنوان نمونه: زمانیکه حرکات شخصیت آهسته می شود، بازیکن این تغییر را احساس می کند و بعد تصمیم می گیرد تا از طریق تنظیمات این میزان را افزایش دهد.

محققان انتظار داشتند تا این مهارت در طول سالهای عرضه بازی های مختلف و لوازم جانبی کنسول پیشرفت کند که این اتفاق نیز رخ داد. کاربران از طریق پدهای بازی به راحتی با شخصیت خود تعامل داشتند و ویژگی های آنها در طول عرضه کنسول های مختلف شاهد پیشرفت بود. به علاوه، استفاده از لوازم جانبی واقعی مانند: گاز و پدال باعث شدند تا این مهارت ها همانند جهان واقعی تداعی شوند و بازیکنان به شکل واقعی تر و تاثیر گذار تری نسبت به تعامل با ماوس و کیبورد بازی کنند.


بستر

بازی های ویدیویی


باید گفت که بستر اجتماعی تاثیر خود را روی یادگیری و مغز افراد در جوامع گوناگون می گذارد. بعضی از بازی هایی که بر مبنای کار گروهی و همکاری ساخته شده اند، مانند: جهان وارکرافت که در آن بازیکنان با مهارت ها و شخصیت های مختلف باید در حل یک مسله همکاری کنند تا وارد مکانی جدید شوند و پیشرفت کنند.

یکی دیگر از این بازی ها کال آف دیوتی نام دارد که مانند شبیه ساز مبارزات مدرن است. در این بازی و در مراحل تیمی باید به همراه هم تیمی های خود در مقابل گروهی دیگر به مبارزه بپردازید و یکدیگر را به قتل برسانید. هر تیمی که افراد بیشتری را به قتل برساند برنده بازی است.

تاثیر بستر اجتماعی در تمامی اوقات مثبت نبوده است. به عنوان نمونه؛ تجربه بازی های خشن با هم تیمی ها و افراد منجر به افزایش خشونت و هیجان می شود، درحالیکه اگر بازیکن این بازی را به طور تک نفره تجربه کند اشتیاق و هیجان تا درصد بالایی کاهش می یابد. مطالعات در زمینه بسترهای اجتماعی بسیار پیچیده و گسترده است.

به طوری که بخش های ساخته شده یک بازی کاملا قابل تشخیص بوده و می توانید بفهمید که برای کدام ژانر است. ولی افراد تشکیل دهنده جوامع از خلقیات متفاوتی بهره مند هستند و سلایق آنها شبیه به هم نیست.

بازی های ویدیویی عملکرد مغز را بهبود می بخشند

brain

مطالعات موسس مکس پلنک در زمینه توسعه عملکرد انسان ها نشان می دهد که تجربه بازی های آنی و استراتژی مانند: ماریو 64 می تواند میزان ماده خاکستری مغز را افزایش دهد. ماده خاکستری یکی از لایه های مغز است که با نام دیگر قشای مغزی نیز شناخته می شود. قشر مغزی، بخش بیرونی مخ را پوشش می دهد. افزایش ماده خاکستری در بخش راست هیپوکامپوس، بخش راست قشر پش پیشانی و مخچه افرادی است که چنین بازی های استراتژی را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید: کنسول های بازی خاطره انگیز: سگا، آتاری، میکرو

هیپوکامپوس مسؤولیت یادگیری، شکل دهی، ارتباطات احساسی، سازماندهی و ذخیره حافظه را بر عهده دارد و قشر پیش پیشانی در بخش قدامی مغز واقع شده که در وظایفی مانند: تصمیم گیری، حل مسایل، برنامه ریزی، حرکت اختیاری عضلات و برانگیختگی حرکات درگیر است. مخچه شامل صدها میلیون نورون برای پردازش داده ها است. مخچه به مغز کمک می کند تا بدن حرکات با برنامه تری را داشته باشد و موازنه و تعادل را برقرار کند. از اینرو، این اقدامات و فعالیت ها ماده خاکستری را افزایش می دهند و عملکرد شناختی را در بخش های خاص مغز بهبود می بخشند.

بازی های ویدیویی اکشن توجه دیداری را تقویت می کنند

بازی های ویدیویی

مطالعات همچنین نشان می دهد که تجربه بعضی از بازی ها باعث بهبود و توجه بازیکنان در زندگی روزمره می شود. سطح توجه دیداری یک فرد به معیار های مختلفی مانند: مهارت های مغز برای پردازش و شناخت اطلاعات دیداری با اهمیت و گذر از اطلاعات بی فایده دارد. در این مطالعات، بسیاری از گیمرها در تشخیص محتواهای دیداری بسیار بهتر از افرادی عمل می کردند که تازه به دنیای گیم وارد شده بودند.

این نکته حائز اهمیت است که بازی هایی مانند: هیلو، کانتر استرایک که گیمر ها تجربه می کردند نیازمند تشخیص سریع دشمنان و از بین بردن آنها است. از اینرو، زمانیکه بازی های اکشن اول شخص را برای بازیکنان تازه وارد آزمایش کردیم، دریافتیم که آنها در تشخیص اشیاء و شخصیت بسیار بهتر از قبل واکنش نشان دادند. در آخر محققان به این نتیجه رسیدند که بازی های اکشن تاثیر مثبتی در بهبود و تقویت مهارت های دیداری دارند و می توانند از موارد شبیه به این نوع از بازی ها برای درمان بیماری های دیداری و آموزش های ارتش استفاده کنند.

تاثیر بازی های ویدیویی بر میانسالان و سالمندان

بازی های ویدیویی

بازی های ویدیویی تنها برای جوانان نیستند و افراد میانسال و سالمند نیز می توانند برای لذت از ساعات روزانه خود از این فناوری استفاده کنند. مطالعات جدید نشان داده است که بازی های ویدیویی تاثیر فوق العاده ای در بهبود و توسعه مهارت های تشخیص دارند. چنین بهبودهای درکی تنها در مدت کمی برای افراد باقی نمی ماند، بلکه دائمی خواهند بود و با تمرکز در این نوع از بازی ها بیشتر از قبل پیشرفت خواهند کرد.

بعد از آزمایش بازی های ویدیویی 3 بعدی که برای بهبود مهارت های تشخیص طراحی شده بودند، محققان دریافتند که افراد بین 60 تا 85 سال که این بازی را تجربه کرده اند، بهتر از افراد 20 تا 30 سال بازی می کنند که تازه نحوه بازی را یادگرفته اند. مطالعاتی شبیه به این نیز نشان می دهد که بازی های ویدیویی تاثیر بالعکس روند پیری دارد و می تواند قوه تشخیص را با در نظر گرفتن سن بالای افراد بهبود دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی 12 بازی معمایی سال 2022


منبع: Thoughco

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید