0

تکامل بازی های ویدیویی و صنعت گیم؛ قسمت اول

بازدید 256
زمان مطالعه: 10 دقیقه

صنعت گیمینگ دهه هاست که با پیشرفت فناوری تکامل می یابد و هرچه قدرت سخت افزار و نرم افزار بیشتر می شود، توسعه دهندگان نیز به فکر تولید بازی های پیچیده تر و خلاقانه ای می روند تا بتوانند تاثیر مثبتی را در تکامل بازی های ویدیویی داشته باشند.

امروزه، گیمینگ به درجه والایی از پختگی رسیده و تنوع بازی های ویدیویی در هر سبک به قدری افزایش یافته که می تواند تمامی علاقمندان به این حوزه را پوشش دهد؛ از بازی های موبایل گرفته تا آثار انحصاری پلتفرم هایی مانند: پلی استیشن، ایکس باکس و نینتندو، همگی در زمره آثار تحسین برانگیزی قرار می گیرند که با ایده و خلاقیت های جدید راه پیشرفت را برای سایر آثار آینده هموار می کنند.

در این مقاله از اهوراشاپ قصد داریم تا سیر تکامل بازی های ویدیویی و صنعت گیم را به شکل قدم به قدم طی کنیم و نظاره گر باشیم که در دهه های گذشته چه تغییرات مثبت و انقلابی در این زمینه پرطرفدار از سرگرمی رخ داده است.

مفهوم گیمینگ

اصطلاح گیمینگ به معنای تعامل با بازی های الکترونیکی از طریق سخت افزارهایی مانند: کنسول، رایانه، تلفن هوشمند و سایر اجزای رسانه است. اصطلاح گیمر نیز برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که به شکل مرتب و روزانه بخشی از زمان خود را صرف تجربه بازی می کنند.

بازی پونگ (1972)

تکامل بازی های ویدیویی

پونگ یکی از اولین بازی های ساخته شده برای رایانه است که توسعه دهنده عنوان تنیس را برای این بازی درنظر گرفته و دو بازیکن باید برای شکست یکدیگر، توپ را به گونه ای پرتاب کنند که طرف مقابل نتواند در دستیابی به آن موفق شود.

هر بازیکنی که بتواند حریف خود را در هر ست شکست دهد، 10 امتیاز دریافت می کند؛ به علاوه، این بازی به شکل تک نفره و دو نفره با رایانه قابل بازی است.

پونگ در سال 1972 توسط Allan Alcorn ساخته و توسط آتاری عرضه شد. از همان زمان، بسیاری از بازیکنان از پونگ استقبال کردند و این اثر تبدیل به اولین بازی موفق تجاری شد. در سال 1975، آتاری  نسخه آرکید این بازی را نیز به بازار عرضه کرد و فروش 150 هزار نسخه ای آن در قالب دستگاه های آرکید موجب شد تا پونگ در چارت تکامل بازی های ویدیویی قرار بگیرد.

بعدها، مدلهای مشابهی از بازی پونگ نیز به بازار عرضه شدند و آتاری برای رقابت با این بازی ها، تصمیم گرفت تا نسخه نوآورانه تری را با نام ” Double Pong” به بازار عرضه کند که در آن 4 بازیکن می توانستند در رقابت های دو به دو در مقابل یکدگیر قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: چه معیارهایی در خرید بازی های ویدیویی تاثیرگذار هستند؟

Space Invaders (1978)

بازی مهاجمان فضا، اولین بازی تیراندازی و Shoot em up فضایی محسوب می شود که توسط  Tomohiro Nishikado ساخته شد و بعدها در قالب دستگاه آرکید در کشور ژاپن در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

سازنده برای توسعه این بازی از آثار مشابهی مانند: Breakout، Gunfight و آثار داستان محوری مانند رمان جنگ دنیاها و انیمه Space Battleship Yamato الهام گرفته است؛ به علاوه، Nishikado برای تکمیل این بازی مجبور شد تا ابزار و سخت افرار بخصوصی را طراحی کند که تمامی این تلاش ها برای فروش بالای بازی ثمر بخش بودند.

تکامل بازی های ویدیویی

گیم پلی بازی به گونه ای است که فضانورد باید از طریق سلاح سفینه خود، موجودات فضایی را که در دسته بندی پنج در یازده قرار گرفته اند نابود کند؛ در ادامه فرایند بازی، موجودات فضایی به سفینه شما نزدیکتر می شوند و وظیفه شما این است که قبل از رسیدن آنها به پایین نمایشگر تمامی دشمنان را از بین ببرید.

به لطف این موفقیت، توسعه دهندگانی مانند: شیگرو میاماتو(سازنده فرنچایز دانکی گونگ، ماریو و لجند آف زلدا)، هیدئو کوجیما(متال گیر و دث استرندینگ) ساتوشی تاجیری(پوکمون) و جان رومرو و جان کارماک(بازی دوم) اشاره کردند که بازی مهاجمان فضا اولین لحظه آشنایی آنها با صنعت گیم بود..

Pacman(1980)

بازی پک من که در کشور ژاپن با نام Puck Man  نیز شناخته می شود توسط نامکو و برای دستگاه های آرکید ساخته و عرضه شد.

شخصیت اصلی این بازی با نام پک من وظیفه دارد تا تمامی نقطه های موجود در راه های نقشه را در کمترین زمان ممکن بخورد و از برخورد با روح های رنگی که درصدد کشتن او هستند اجتناب کند.

به علاوه، خوردن دانه های بزرگتر یا (Power Pellets) رنگ روح ها را از حالت عادی به آبی تغییر می دهد تا پک من بتواند آنها را برای امتیاز بیشتر بخورد و شکست دهد.

تکامل بازی های ویدیویی

توسعه بازی پک من از اوایل سال 1979 شروع شد که توسط Toru Iwatani و نه نفر دیگر از اعضای تیم مدیریت می شد. در مسیر توسعه بازی، ایواتانی علاقه وافری به بکارگیری شخصیت های زن و مرد داشت؛ زیرا بسیاری از بازی های آن دوره برمبنای جنگ و ورزش ساخته می شدند و هویت شخصیت ها مشخص نبود.

اگرچه، طراحی پک من همانند پیتزایی است که یک طرف آن برید شده، اما ایواتانی گفت که طراحی دهان پک من از شخصیت کوچی الهام گرفته شده است و  Packman به عنوان نماد کلیدی شرکت Bandai Namco َشناخته می شود.

کنسول NES و بازی سوپر ماریو (1985)

تکامل بازی های ویدیویی

عرضه کنسول NES، به گونه ای برای نینتندو موفقیت آمیز بود که بسیاری از منتقدان، آینده موفق صنعت گیم را از سالهای گذشته پیشبینی می کردند.

NES یا Nintendo Entertainment System، یکی از کنسول های هشت بیتی بازار محسوب می شود که برای مصارف خانگی درنظر گرفته شده بود و به دنباله ی آن، بازی سوپرماریو نیز سرو صدای زیادی را در بین علاقمندان گیم به پا کرد.

پس از توسعه و عرضه کنسول های آرکید، نینتندو تصمیم گرفت تا کنسول خانگی را با پشتیبانی از بازی های ذخیره شده در کارتریج به بازار عرضه کند و لوازم جانبی مانند تفنگ نوری نیز در کنار این کنسول به بازار عرضه شد.

نینتندو در سال 1986، توانست بیش از 1 میلیون و صد هزار دستگاه از NES را به فروش برساند و از کل درآمد 430 میلیون دلاری صنعت گیم در سال 1986، 310 میلیون دلار را از آن خود کند.

در کنار موفقیت NES و آثار فاخری مانند: لجند آف زلدا و متروید، اولین نسخه از فرنچایز افسانه ای ماریو ابتدا برای کشور ژاپن و به شکل محدود برای آمریکا عرضه و سپس برای دستگاه های آرکید پورت شد.

بازیکنان برای تجربه این اثر، شخصیت ماریو یا برادرش به نام Luigi را در حالت دو نفره کنترل می کنند. این دو برادر برای آزاد کردن شاهزاده Toadstool از دست King Koopa، به سرزمین قارچ ها سفر می کنند تا با گذراندن مراحل متنوع و سخت به هدف خود دستیابند.

طراحی مراحل، آیتم های جدید، گرافیک پیکسل آرت و شخصیت های متنوع باعث شدند تا این بازی در زمره موارد تاثیر گذار در تکامل بازی های ویدیویی قرار بگیرد و بسیاری از توسعه دهندگان از ابتکارهای این بازی برای توسعه آثار بعدی خود الهام گرفتند.

سگا جنسیس (1989)

در اوایل دهه 1980، شرکت سگا با درآمد بیش از 200 میلیون دلار در سالهای 1981 و 1982، به عنوان یکی از شرکت های فعال در تولید دستگاه های آرکید در ایالات متحده آمریکا شناخته می شد. اما عرضه کنسول های خانگی نینتندو، موجب شد تا دستگاه های آرکید به آرامی از صحنه صنعت گیم کنار بروند.

برای خرید بازی سگا کلیک کنید.

این تغییر و تکامل در صنعت گیم باعث ایجاد فشار در رویه فروش شرکت سگا شد و سگا تصمیم گرفت تا شرکت آمریکایی را به فروش برساند. پس از این اتفاق، سگا کنسول جنسیس یا مگا درایو 16 بیتی را به عنوان چهارمین کنسول ویدیوی خانگی به بازار عرضه کرد که از همان ابتدا با استقبال بی نظیری مواجه شد.

تکامل بازی های ویدیویی

سگا جنسیس توسط تیمی با مدیریت Hideki Sato و Masami Ishikawa طراحی شد و پردازنده 68000 موتورولا نیز در کنار کنترلر صدا روی بورد 16 بیتی آن قرار می گرفت و بیش از 900 عنوان بازی را روی کاتریج پشتیبانی می کرد.

با اینکه سگا جنسیس با وجود دو رقیب سر سخت خود یعنی  Famicon، NEC و رایانه، در کشور ژاپن با استقبال کمتری مواجه شد، اما با درنظر گرفتن کتابخانه گسترده ای از بازی های ورزشی و آرکید، توانست در کشورهای آمریکایی و با فروش بیش از 30.70 میلیون دستگاه به موفقیت چشمگیری برسد.

Super NES(1991)

پس از فروش بالای NES و عرضه کنسول سگا جنسیس، نینتندو در سال 1991 کنسول جدید 16 بیتی خود را با نام سوپر نینتندو در کشورهای آسیایی و آمریکا عرضه کرد.

سوپر نینتندو، دومین کنسول قابل برنامه ریزی و خانگی نینتندو محسوب می شود که با گرافیک پیشرفته، صدای باکیفیت تر و سازگاری با لوازم جانبی پیشرفته تر توسعه یافته و به یکی دیگر از موفقیت های نینتندو در سیر تکامل بازی های ویدیویی تبدیل شد.

تکامل بازی های ویدیویی

این کنسول با بازخورد مثبتی از گیمرها مواجه شد و در کنار موفقیت جهانی به پرفروش ترین کنسول 16 بیتی بازار و پس از عرضه زودهنگام کنسول جنسیس در آمریکای شمالی و اروپا بدل شد. در این بین، اگرچه فروش سوپر نینتندو با دخالت NES مواجه شد، اما توانست به فروش 49.1 میلیون دستگاه برسد و تولید آن در سال 2003 متوقف شد.

1757 بازی برای سوپر نینتندو عرضه شد که 717 عدد از آنها در آمریکای شمالی، 521 عدد در اروپا و 1448 عدد نیز در ژاپن عرضه شد که از معروف ترین آثار می توان به Super mario World, The legend of zelda, Donkey kong country اشاره کرد.

Doom (1993)

استودیوی Id Software با توسعه اولین نسخه Doom، ثابت کرد که پس با گذشت چند دهه، صنعت گیمینگ بر گردن او حق دارد.

Doom، بازی اکشن اول شخص و فضایی است که در آن وظیفه کنترل شخصیتی به نام Doom guy را بر عهده دارید که باید برای نجات یافتن و پاکسازی با شیاطینی که از طریق دریچه های جهنم به این محیط انتقال یافته اند مبارزه کند.

توسعه دهنده دووم که با نام جان کارماک از او یاد می شود، به این موضوع اشاره کرد که برای ساخت این بازی از آثاری مانند: Dungeon & Dragons، Evil Dead و Aliens الهام گرفته است و بکارگیری آنها در کنار هم موجب ساخت یک شاهکار شده است.

تکامل بازی های ویدیویی

Doom یکی از کلیدی ترین آثار صنعت گیم در سبک اکشن و تاثیر گذار در تکامل بازی های ویدیویی محسوب می شود که تا سال 1999، بیش از 3.5 میلیون نسخه از آن به فروش رسید و در دو سال عرضه، این بازی توسط 20 میلیون نفر تجربه شده است.

یکی از نکات جالب توجه درباره این بازی، بکارگیری اجسام و شخصیت های دو بعدی در فضای 3 بعدی است که از نمای جلو نمایش داده می شود و بیشتر بازیکنان این تفاوت را حساس نمی کنند.

بکارگیری CD در پلی استیشن و سترن (1994)

پس از شکست نینتندو در بکارگیری CD در کنسول سوپر نینتندو، سونی عرضه اولین کنسول خانگی خود را با پشتیبانی از CD آغاز کرد. یکی از اهداف مهم سونی در تولید این کنسول، بکارگیری سخت افزار قوی برای سازگاری از اجسام و شخصیت های سه بعدی و پشتیبانی از توسعه دهندگان شخص ثالث بود.

پلی استیشن به موجب عواملی مانند: پشتیبانی از CD، طراحی جمع و جور و کتابخانه گسترده ای از بازی به شهرت و موفقیت رسید.

تکامل بازی های ویدیویی

سگا نیز برای جلو ماندن در عرصه پیشرفت، فرایند توسعه کنسول سترن را از سال 1992 آغاز کرد . سخت افزار سترن شامل معماری بر مبنای دو CPU و 8 پردازنده است. این کنسول از فرمت CD Rom پشتیبانی می کند و بازی های آن شامل آثار آرکید، بازی های پورت شده و موارد اورجینال نیز می شود.

برعکس جنسیس، سترن در بازار ژاپن به موفقیت رسید ولی نتوانست در آمریکا به فروش تعیین شده دستیابد. این اتفاق موجب شد تا سگا سترن با فروش 9.26 میلیون در فهرست کنسول های شکست خورده قرار بگیرد و تولید آن در سال 1998 متوقف شد.

نوکیا و اولین بازی عرضه شده برای تلفن همراه(1997)

بسیاری از مردم و بخصوص ایرانیان، تلفن های نوکیا را با مدلهای بادوام و کیبورد داری می شناسند که تا سالها می تواند برای کاربران مورد استفاده قرار بگیرند.

این شرکت فنلاندی که در زمینه تجهیزات مرتبط به فناوری تجربه زیادی دارد، تصمیم گرفت تا برای اولین بار، بازی را تحت نام ” مار” در تلفن های هوشمند خود بکار بگیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی پرفروش ترین بازی های ایکس باکس 360

بازی “Snake” برای اولین بار در سال 1976، توسط Gremlin Industries توسعه و منتشر شد. در این بازی، بازیکن در قالب یک مار نقش آفرینی می کند و باید نقاط موجود در فضای بازی را برای افزایش اندازه خود بخورد؛ هرچه مار نقطه های بیشتری را بخورد سایز او نیز افزایش می یابد و نباید به بدن خود برخورد کند؛ زیرا از بین می رود.

بازی شبیه ساز سیمز (2000)

دهه 1990 پر از اتفاقات هیجان انگیز و تغییرات انقلابی در صنعت گیم بود و این رویه همچنان ادامه داشت. استودیوی آمریکایی ماکسیس در سال 2000، یکی از واقع گرایانه ترین بازی شبیه ساز زندگی را توسعه داد و این اثر توسط الکترونیک آرتز به بازار عرضه شد.

تکامل بازی های ویدیویی

در دنیای شبیه سازی شده سیمز، نقش شهروندی را بازی می کنید که به انجام کارهای حیاتی مانند: کار، فعالیت های منزل، تهیه غذا، بزرگ کردن فرزند و روابط عاطفی می پردازد. حین عرضه، سیمز مورد نقد و انتقادات بسیاری قرار گرفت و برخی از این بازی برای جذب جامعه گیمرهای خانم تشکر کردند.

 Xbox Live (2002)

گیمینگ آنلاین موجب شد تا بسیاری از گیمرها از سراسر جهان به یکدیگر بپیوندند و بازی های مختلف را تجربه کنند. سرعت بیشتر اینترنت، بدون نیاز به اتصال فیزیکی موجب شد تا بازی هایی در سبک های MMORPG یا نقش آفرینی چند نفره و یا بازی های MOBA در اوایل سال 2000 مورد توجه گیمرها قرار بگیرند.

سرویس شبکه ای ایکس باکس لایو، برای تجربه بازی های آنلاین و رسانه های دیجیتال توسط مایکروسافت ساخته شد. مایکروسافت در مراحل ابتدایی توسعه این شبکه، ایکس باکس لایو را به کنسول های خود مانند: ایکس باکس 360 و سایر کنسول های نسل 9 مانند: سری ایکس و اس اضافه کرد.

برای خرید بازی ایکس باکس 360 کلیک کنید.

تکامل بازی های ویدیویی

این رویه تا جایی ادامه پیدا کرد که مایکروسافت سرویس ایک باکس لایو را در سیستم عامل ویندوز فون بکار گرفت و این یکپارچگی تا زمان متوقف کردن تولید تلفن های ویندوزفون ادامه یافت.

هم اکنون، سرویس ایکس باکس لایو به صورت اشتراک در دسترس کاربران قرار دارد و کاربران می توانند با خرید آن به بخش آنلاین بازی های غیر رایگان دسترسی داشته باشند.

موفقیت WOW در پلتفرم PC

استراتژی تاثیر گذار بلیزارد برای رشد دنیای وارکرافت به عنوان یک اجتماع بزرگ آنلاین به نوعی پیشرفت کرد که ممکن است بسیاری از توسعه دهندگان به آن حسادت کنند.

دنیای وارکرافت در سال 2004 و توسط شرکت بلیزارد رشد و نمود پیدا کرد و تاکنون بیش از 100 میلیون حساب کاربری در این بازی ثبت شده است. بلیزارد در کنار دنیای وارکرافت از بازی های دیگری مانند: دیابلو، استارکرافت، هرت استون و غیره نیز پشتیبانی می کند.

تکامل بازی های ویدیویی

این بازی براساس داستان و جهان خیالی دنیای وارکرافت ساخته شده و بازیکن برای تقویت شخصیت موردنظر، مراحل و تسک های مختلفی را به پایان می رساند؛ در این بین، بلیزارد رویدادهای بخصوصی را در کنار داستان غنی این بازی درنظر گرفته که بسیار مفرح و چالش برانگیز است.

شخصیت های دنیای وارکرافت به حدی معروف هستند که برخی از آنها مانند: Tichondrius در بازی های دیگری مانند: دوتاتو با نام آنتی میج شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سیر تکامل دسته بازی

تکامل بازی های ویدیویی در زمینه آنلاین موجب شد تا بازی دنیای وارکرافت به عنوان یکی از آثار فاخر و پرطرفدار در سبک نقش آفرینی شناخته شود و در بخش بازی های دیده شده سرویس استریم توییچ قرار بگیرد.


برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید